اصول بتن ریزی

اصول بتن ریزی


5/5 - (1 امتیاز)

اصول بتن ریزی شامل چه مواردی است؟ در ساختن بتن چه مواردی مهم تر است؟ تسلط به اصول بتن ریزی به شما کمک می کند تا بهترین نتیجه را از عملیات بتن ریزی بگیرید. در این مطلب از بتن کاور به آموزش اصول اجرایی در هنگام بتن ریزی شامل ساخت بتن و البته نحوه حمل بتن می پردازیم. همراه بتن کاور باشید. 😄

 اصول بتن ریزی در ساختن بتن

ساخت بتن باید به صورتی انجام گیرد که کلیه دانه ها و سیمان به طور یکنواخت با هم مخلوط شوند. مهندس کارگاه باید دقت کند و مطئن شود که توزیع دانه ها در همه قسمتهای بتن به یک صورت است. این اطمینان اکثراً با چشم و با تجربه و بررسی امکانپذیر است. توصیه میشود در اختلاط اجزاء بتن از بچینگ پلات استفاده شود.

اصول بتن ریزی
اصول بتن ریزی

 حمل بتن

در حمل بتن دو مساله قابل توجه است :

1- حمل باید به صورتی انجام شود که جدا شدن جدانه ها اتفاق نیافتد.

2- حمل باید به صورتی انجام شود که آب بتن از دست نرود.

حمل بتن را میتوان به روشهای مختلف به شرح زیر انجام داد :

 حمل دستی بتن یا حمل با کمپرسی

حمل بتن ممکن است به صورت دستی انجام شود که فقط برای کارهای کوچک کاربرد دارد.

✅مثلاً با استفاده از فرغون برای انجام پروژه های کوچک

حمل بتن ممکن است با کمپرسی انجام شود که توصیه شده بتنی که با کمپرسی حمل میشود، حداکثر 45 دقیقه درکمپرسی بماند و حتی المقدور با کارایی کم ساخته شود. مشکل عمده این روش، پدیده جدا شدن دانه هاست. این طریق بیشتر برای مسیرهای صاف و هموار و کوتاه یا متوسط توصیه میشود.

 حمل بتن با میکسر

حمل ممکن است با میکسرهای دوار که بر پشت یک کامیون نصب شدهاند، صورت پذیرد. توصیه شده زمان مسافت حمل از 1.5 ساعت بیشتر طول نکشد.

✅اگر زمان بیشتری از 1.5 ساعت بگذرد، واکنشهای شیمیایی عملاً انجام میگیرد.

 حمل بتن با روشهای خاص دیگر

وسایل خاص دیگری هست که ممکن است حمل با آنها صورت گیرد. یکی از آنها، تسمه نقاله بوده که امروزه کاملاً از رده خارج شده است، زیرا لزوماً به جدا شدن دانه ها منجر خواهد شد. این روش ها بعضی اوقات در حمل بتن از سطل باکت هایی که از ته تخلیه میشوند، استفاده میشود. همچنین میتوان از یک سیستم کابلکشی و یا جرثقیل برای انتقال باکتها استفاده کرد.

✅این روش ها بخصوص در کارهای بزرگ قابل اجراست.

اصول بتن ریزی و نحوه ریختن بتن

مرحله بعد از حمل، ریختن و جای دادن بتن در قالب است . مهمترین مساله در هنگام ریختن بتن، امکان جدا شدن دانه هاست. مهندس کارگاه باید کاملاً مراقب باشد تا هنگام ریختن بتن از عواملی که سبب جدا شدن دانه ها میشود، احتراز شود.

توصیه میشود فاصله قرارگیری بتن از محلی که بتن سرازیر میشود، حتی المقدور کم بوده و از 50 سانتیمتر تجاوز نکند.

ممکن است بتن ریزی توسط دستگاه پمپ بتن صورت گیرد. از مشکلات پمپ در ریختن بتن، آن است که اجباراً باید نسبت آب به سیمان را برای حصول روانی لازم به میزان قابل توجهی افزایش داد.

✅به عنوان مثال چنانچه بتنی که دارای اسلامپ 5 است، را بخواهند یا پمپ در قالب جای دهند، اجباراً باید اسلامپ را از 5 سانتیمتر به 10 الی 12 سانتیمتر افزایش دهند. از این جهت استفاده از پمپ همیشه توجیه ندارد.

اصول بتن ریزی
اصول بتن ریزی

استفاده از پمپ بتن، بیشتر در مواردی توصیه میشود که بتن ریزی در ارتفاع بوده و از طرفی مشکل ریختن بتن هم وجود داشته باشد . برای بتن ریزی در ستونها به وسیله پمپ بتن باید دقت کرد که با عبور دادن لوله پمپ از قالب، ارتفاع مجاز بتن ریزی تنظیم شود.

این مطلب را از دست ندهید: ژل میکروسیلیس J600

در بتن ریزی هایی نظیر بتن ریزی ستون که امکان عبور دادن لوله پمپ از قالب و تنظیم ارتفاع مناسب بتن ریزی میسر نباشد، بهتر است که در قالب و در فواصل مناسب مثلاً 1 متر به 1 متر روزنه هایی را تعبیه نموده و بتن ریزی را از این روزنه ها انجام داد.

در چنین مواقعی همچنین میتوان از قیف جهت بتن ریزی استفاده کرد . البته باید توجه داشت که بتن ریزی به گونه ای انجام گیرد که جدایی دانه ها رخ ندهد.

✅در مورد بتن ریزی در کف ها باید به دو نکته توجه کرد:

_اولاً بتن را نباید به صورت توده بزرگی خالی کرد و سپس با حرکت افقی آن را جابجا کرده و قالب را پر کرد، زیرا سبب جدایی دانه ها میشود.

_ثانیاً بتن ریزی باید به گونه ای انجام گیرد که بتن ریخته شده تحت فشار وسیله تخلیه بتن (نظیر فرغون) قرار نگیرد، زیرا سبب آب انداختن بتن میشود. در بتن ریزی های حجیم نیز باید دقت کرد. مساله ای که در این مورد ممکن است پیش آید، اتصال سرد است.

برای رفع آن از سیمان تیپ IV استفاده میشود، ولی با دقت در بتن ریزی، به صورت سادهتر میتوان از این پدیده جلوگیری نمود. با کاربرد این روش، امکان سفت شدن لایه قبلی از بین رفته و اتصال بین لایه جدید و لایه قبلی به خوبی انجام میشود.

2 دیدگاه

  • با تشکر از مقاله مفیدتون.من از تیم خوبتون یه سوال داشتم و اونم اینه که روش اصول بتن ریزی و نحوه ریختن بتن به چه صورتی است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *