ماستیک گرم اجرا

ماستیک گرم اجرا


5/5 - (9 امتیاز)

ماستیک گرم اجرا یک نوع عایق رطوبتی است که به عنوان یکی از مصالح ساختمانی برای آب بندی کردن منافذ، ترک ها و درزها ی سازه ها کاربرد دارد. به علت ویژگی هایی که دارد در صنعت ساخت و ساز از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار هست و شما می‌ توانید برای انواع سطوح بتنی، چوبی، فلزی و آسفالتی آن را اجرا کنید.

دراین مطلب از سایت بتن کاور شما با مفهوم ماستیک گرم آشنا می‌شوید، و نحوه ی استفاده از آن را خواهید آموخت. ماستیک گرم اجرا MASTIC W یکی از محصولات پرطرفدار در بتن کاور است.

ویژگی مهم ماستیک گرم اجرا قدرت انعطاف پذیری و چسبندگی فوق العاده ‌ی آن است که باعث استحکام و مقاومت سازه ها در برابر شرایط نا مساعد جوی، رطوبت و مواد شیمیایی می‌ شود. ماستیک گرم اجرا برای پر کردن درزهای رویه بتنی و ترک های آن در جاده های بتنی، مخازن آب آشامیدنی و تصفیه خانه های آب و فاضلاب کاربرد دارد.

ماستیک گرم اجرا دوام و کارایی بالایی دارد. به همین دلیل یکی از پر کاربرد ترین محصولات در صنعت ساخت و سازه به شمار می آید.

ماستیک گرم اجرا غیر سمی است؛ بنابراین اگر با آب آشامیدنی در تماس باشند مشکلی برای سلامتی انسان به وجود نخواهند آورد. ماستیک‌ ها پس از خشک شدن مانند پلاستیک در مقابل ضربه و فشار و زمین لرزه ها قابلیت انعطاف پذیری خوبی دارند.

ماستیک ها دردماهای بسیار بالا و یا بسیار پایین حالت انقباضی و انبساطی کمی دارند. به همین دلیل به استحکام سازه ها کمک می‌کند.

ماستیک ها خاصیت رنگ پذیری خوبی دارند و ما می‌ توانیم انواع رنگ ها را با تینر مخلوط کنیم و ماستیک ها را به هر رنگی که بخواهیم در بیاوریم.

لازم است که بدانید ماستیک ها انواع گوناگونی دارند که عبارت است از:

  • ماستیک گرم اجرا
  • ماستیک قیری سرد
  • ماستیک سیلیکونی
  • ماستیک اپوکسی
  • ماستیک پلی سولفاید

ویژگی های ماستیک گرم اجرا

برای آن که کف های بزرگ کمتر دچار آسیب و تخریب شود. بتن ریزی را نباید به صورت یکپارچه انجام بدهیم. بلکه باید به صورت قطعات کوچک تر بتن ریزی شود. چون اگر کف سازی در مقطع های کوچک تر انجام شود به عنوان یک مزیت، برای سازه ها محسوب می شود. درزی که میان قطعات به وجود آمده است، باید به وسیله ماده ای پر شود؛ که بعد از خشک شدن، خاصیت انعطاف پذیری و الاستیسیته بالایی داشته باشد. به همین علت ماستیک قیری گرم اجرا پیشنهاد می شود.

ماستیک گرم اجرا

ماستیک قیری گرم اجرا یک درزگیر الاستیکی است که بر اساس پیتومن رابر اصلاح شده تولید شده است. و برای پر کردن درزهای انبساطی و ژوئن های افقی استفاده می شود، و هیچ اثر سمی بر آب آشامیدنی ندارد؛ به همین دلیل به راحتی می توان از این ماده برای سازه های آبی استفاده کرد.

ویژگی های ماستیک گرم اجرا

  • قیمت آن مناسب است و به راحتی قابل اجرا می باشد. این محصول هیچ آلودگی ایجاد نمی کند و به همین دلیل برای درزهای ایجاد شده در کف و سازه هایی که داخل آب قرار دارند، بسیار مناسب است.

ماستیک گرم اجرا چگونه اجرا می شود؟

ماستیک قیری گرم اجرا ابتدا باید حرارت ببیند و به حالت سیال در بیاید و سپس اجرا شود. این ماده بعد از خشک شدن و گیرش به صورت یک ماده ای لاستیکی در می آید که در مقابل تمام واکنش ها محیطی مقاوم است و به دلیل داشتن رزین در فرمولاسیون آن قابلیت چسبندگی بسیار بالایی دارد.

ماستیک گرم اجرا

خاصیت انعطاف پذیری آن در دماهای پایین بسیار بالا است. و بعد از اجرا ترک خوردگی آن کم می شود. و در مقابل شرایط مختلف محیطی هم قدرت چسبندگی آن کم نمی شود. خاصیت چسبندگی آن در هنگامی که در سطح های مختلف آهنی، چوبی و بتنی به کار می رود بسیار زیاد است. مقاومت ماستیک در مقابل آب دریاها و فاضلاب ها هم فوق العاده است.

ماستیک گرم اجرا چه کاربردی دارد؟

  • برای درزبندی سطح ها به کار می رود. در کانال های آب رسانی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • در کف پارکینگ ها، خیابان ها و باند فرودگاه ها قابل اجرا می باشد.
  • روی سقف ها و بالکن ها قابل اجرا است.
  • در پارکینگ ها طبقاتی برای پر کردن میان درزها قابل استفاده می باشد.                            
  • در کف مخزن های آب آشامیدنی به عنوان آب بند درزهای کاربرد دارد.
  • در استخرهای نگهداری آب آشامیدنی به عنوان آب بند دستگاه استفاده می شود.
  • برای درزبندی سدها مناسب است.
  • به عنوان درزگیر درزهای بین دو ساختمان در پشت بام ها، جاده ها، و روسازی های بتنی استفاده می شود.
  • در تصفیه خانه های آب و فاضلاب، پارکینگ ها، اتوبان ها و خیابان ها استفاده می شود.
  • در آب بندی و نفوذ ناپذیری در درزها و ترک ها هر نوع سازه به کار می رود.
  • مقدار مصرف ماستیک گرم اجرا با برآورد کردن حجم محل اجرا و در نظر گرفتن وزن مخصوص ماده ارتباط دارد.

مشخصات فیزیکی و شیمیایی ماستیک گرم اجرا

  • حالت: جامد الاستیک
  • رنگ: مشکی
  • نقطه ذوب: 160 درجه سانتی گراد
  • حداکثر دمای حرارت دهی: 180 درجه سانتی گراد

روش مناسب برای ماستیک گرم اجرا:

قبل از شروع فرایند ماستیک قیری گرم اجرا باید سطح ها و درزهای مورد نظر از هر نوع آلودگی و گرد و غبار و حتی رطوبت پاک شود. برای برطرف کردن این نوع آلودگی ها با اعمال فشار آب می توانید این کار را به راحتی انجام دهید.

ماستیک گرم اجرا

ماستیک گرم اجرا را داخل دیگی که از دو جداره تشکیل شده است می ریزند و میان جداره ها هم روغن حرارتی ریخته می شود. و سپس این ماده را تا 160 درجه سانتی گراد حرارت می دهند؛ تا به حالت مذاب و سیال در بیاید. مرحله بعدی کار این است که این ماده داخل درز و یا روی سطح های مورد نظر ریخته شود.

توجه داشته باشید که در زمان اجرا حداقل دمایی که برای ماستیک در نظر گرفته می شود 130 تا 140 درجه سانتی گراد است. ماستیک قیری گرم اجرا به روش های تزریقی و ریزشی هم قابل اجرا می باشد.

شرایط ایمنی در زمان استفاده از ماستیک گرم اجرا :

  1. در زمان استفاده از این محصول حتما از عینک و دستکش و لباس کار مناسب استفاده کنید.
  2. چنانچه بلعیده شود حتما به پزشک مراجعه کنید.
  3. محصول ماستیک گرم اجرا آتش زا نیست.
  4. از تماس آن با چشم جلوگیری کنید.

روش نگهداری ماستیک گرم اجرا

مدت نگهداری آن در صورت بسته بندی یک سال می باشد. توجه داشته باشید که در معرض تابش و گرمای مستقیم نور خورشید قرار نگیرد، و همچنین در دمای پایین و یخ بندان نگهداری نشود. بهترین دمای نگهداری آن 10+ تا 30 درجه سانتی گراد می باشد.

امیدواریم مطلب آموزشی ماستیک گرم اجرا برای شما مفید واقع شده باشد. برای آموزش مطالب تخصصی حوزه بتن به سایت https://betoncover.com مراجعه کنید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *