افت اسلامپ بتن

افت اسلامپ بتن


به این post بتن کاور امتیاز بدهید!

افت اسلامپ بتن یا سفت  شدن بتن از مشکلات مهم هنگام بتن ریزی محسوب می شود که باعث بروز مشکلات زیادی می شود. در  این مقاله از بتن کاور با بررسی علل وعوامل افت فشار، به ارائه چند راهکار جهت چلوگیری از افت اسلامپ خواهیم پرداخت.

زمان استفاده از پمپ بتن هنگامی که  بتن سفت شده باشد به پمپ بتن فشار بیشتری وارد خواهد شد. این مشکل باعث افزایش استهلاک پمپ بتن می شود که نتیجه ی آن تخریب پمپ بتن است. واتر پروف بتن مایع COAT L800 دیگر محصول موجود در فروشگاه ما می باشد که در معرفی این محصول می توان اینطور بیان کرد، ماده ای است آب گریز  که جهت آب بند کردن و کاهش نفوذپذیری ملات های بنایی و دوغاب استفاده می شود.

چنانچه زمان استفاده از پمپ بتن اسلامپ کاهش پیدا کند. سرعت بتن ریزی کم خواهد شد ودر نتیجه بتن با اسلامپ از دست رفته در لوله های پمپ بیشتررسوب می کند واین کار جابجایی پمپ را نیز مشکل تر خواهد کرد.

افت اسلامپ بتن و زمان استفاده از تراک میکسر

زمانی که افت اسلامپ  در تراک میکسر پیش می آید ودر نتیچه بتن سفت می شود، هنگام چرخیدن ومخلوط کردن بتن به دیگ تراک میکسر فشار وارد خواهد شد.

حتی بعضی اوقات دیده می شود که بتن به اندازه ی سفت می شود که از قسمت شوت میکسر خارج نمی شود وبه همین علت مشکلات زیادی به وجود حواهد آورد. تا اندازه ی که بوسیله ی وسیله هایی مثل بیل، مخلوط بتن را به طرف وان پمپ حرکت دهید.

محافظ نما (پایه آب) COAT WA704 دیگر محصول فروشگاه اینترنتی بتن کاور است که نوعی نفوذگر بر پایه اکرلیک استایرن می باشد.

افت اسلامپ بتن
افت اسلامپ بتن

افت اسلامپ بتن و زمان استفاده آرماتوربندها

مشکلات آرماتور بندها در مقابل بتنی که اسلامپ آن کاهش یافته به دو صورت رخ می دهد. وقتی بتن برای سقف مورد استفاده قرارمی گیرد درشرایط افت اسلامپ ماله کشی بتن، ویبره ی سخت ترآن بسیار مشکل تر انجام می شود ودر ضمن زمان بیشتری برای عملیات نیاز دارد.

افت اسلامپ بتن
افت اسلامپ بتن

هنگامی که بتن در ستون مورد استفاده قرارمی گیرد از چکش وویبره بیشتر استفاده می شود وبه همین دلیل باعث تخریب بتن وکرموشدگی بتن می شود.

به همین علت بسیاری ا زآرماتوربندها، از بتن خود تراکم استفاده می کنند.

معمولا سازه کاران در پروژه های که با افت اسلامپ همرا ه است دقت بیشتری خواهند داشت نظارت وکنترل براپراتورپمپ وراننده میکسردارد که آب اضافی جهت افزایش روانی به بتن اضافه نکند تا باعث تخریب بتن نشود.

علت افت اسلامپ بتن و سفت شدن چیست؟

افت اسلامپ علت های زیادی دارد که در ادامه به بررسی علتهای آن خواهیم پرداخت.

  • تاخیر در بتن ریزی
  • اگر در هنگام بتن ریزی تاخیر بوجود بیاید کارآیی ومیزان اسلامپ نیز کم خواهد شدذدر این حالت بتن سفت می شود.

توجه داشته باشید که بیشترین زمان تاخیر بتن ریزی در زمان حمل و نقل ایجاد می شود زیرا فاصله ی زمان تولید بتن تا محل پروژه بسیارزیاد می باشد.

افزایش دما در افت اسلامپ بتن چگونه صورت می گیرد؟

از دیگر عوامل تاثیر گذار بر افت اسلامپ، میزان افزایش دما است زیرا زمانی که دما افزایش پیدا می کند بتن نیز سفت می شود.

دمای بتن با دمای هوا ارتباط مستقیم خواهد داشت زیرا با افزایش یافتن دمای هوا، بتن نیز افزایش دما پیدا می کند. در مناطق گرم، بتن  حالت روانی وسیال خودر ا از دست می دهد وبا سرعت زیادی سفت می شود.

دمای مصالح به کار رفته در بتن:

  • دمای مصالح بتن یعنی آب، سیمان وسنگدانه هم تحت تاثیر دمای محیط قرا می گیرد. چنانچه دمای هواسرد باشد،دمای بتن نیز سرد خواهد شد وچنانچه هوا گرم باشد با افت اسلامپ بتن وسختی بتن نیزروبرو خواهید شد.
افت اسلامپ بتن
افت اسلامپ بتن

نوع وعیار سیمان  به کار رفته در بتن

  • اگر در بتن از سیمان هایی با حرارت زایی بالا استفاده شود باعث ایجاد حرارت در بتن و سفت شدن سریع آن خواهد شد. اگر مقاومت بتن به علت به کار گیری مصالح نا مناسب کم باشد شما برای افزایش مقاومت بتن مجبور باشید از سیمان با عیار بالا استفاده کنید که این کار، با عث کاهش و افت اسلامپ بتن خواهد شد.

تاثیر سنگدانه های خشک

هنگامی که سنگدانه بتن همان ماسه خشک باشد و جذب آب در بتن صورت نگرفته باشد. آب مورد نیاز خود را از خمیر سیمان که در واقع عامل اصلی روانی بتن است جذب خواهد کرد و این عملیات باعث اسلامپ در بتن می شود.

جنس سنگدانه، میزان خاک مصرفی و دیگر عوامل نیز بر سطح جذب آب بتن تاثیر دارد.گاهی بر اثر تعطیلی کار خانه ی بتن آب شن و ماسه تبخیر می شود و بعد از باز شدن کار خانه، حفظ کار آیی بتن و اسلامپ آن کار بسیار دشواری می باشد.

چند روش موثر برای حفظ افت اسلامپ بتن

لازم به ذکر است که حفظ اسلامپ بتن یکی از موارد مهم در صنعت ساهت و ساز به شمار می آید که در زمان بتن ریزی با آن روبه رو خواهید شد.

با رعایت کردن استاندارد های لازم و نکات کاربردی می توانید بتن هایی با میزان اسلامپ مورد نظر را تولید کنید.

چند روش کاهش دما، در افت اسلامپ بتن

دمای بتن را می توان با خنک کردن مصالح به کار رفته در بتن و تراک میکسر بر طرف کرد.

ارائه چند روش برای رفع مشکل دما:

با استفاده از یخ پودر شده یا نیتروژن مایع می توانید دما ی بتن را کاهش دهید و به این ترتیب بتن را خنک کنید. توجه داشته باشید که استفاده از نیتروژن ضمن آنکه خطرناک است در حین استفاده از آن دقت و هزینه ی زیادی را باید متقبل شوید.

با استفاده کردن از رنگ سفید برای سیلو های سیمانی می توان سیمان را خنک نگه داشت.

اگر در محل نگهداری سنگدانه ها از سایه بان جهت پوشاندن سطح سنگ دانه استفاده شود به خنک شدن دمای بتن کمک

خواهد شد.

روش دیگری که برای خنک کردن مصالح بتن از آن استفاده می شود خنک کردن آب است. آب مورد نیاز سایت را با استفاده از یخ و ذخیره سازی زیر زمینی می توان به وجود آورد.

خنک کردن تراک میکسر و تاثیر افت اسلامپ بتن

بهترین و پر کاربرد ترین روش برای خنک نگه داشتن تراک میکسر، گونی پیچ کردن تراک به وسیله ی گونی سفید و مرتب خیس کردن گونی می باشد.

 گاهی دیده می شود که روی بچینگ دوش قرار داده می شود و هنگامی که میکسر بارگیری می شود، این دوش آب به صورت تمام اتوماتیک باز می شود و تا زمان بارگیری تراک میکسر گونی های دور دیگ خیس می شوند.

افت اسلامپ بتن
افت اسلامپ بتن

سنگدانه های خیس

اگر سنگدانه ها خشک باشد با استفاده از آب می توان آن را خیس کرد. برای این کار سنگدانه را خیس کنید وپس از گذشت چند ساعت آن را در بتن استفاده کنید.

یکی از روشهای کار بردی برای افزایش اسلامپ، انتخاب اسلامپ اولیه  بالا برای مخلوط بتن می باشد.

استفاده از دیرگیر چه تاثییری بر اسلامپ بتن دارد؟

در فصل گرما، یکی از مشکلاتی که با آن رو به رو خواهید شد رسوب کردن سریع بتن در لوله های نمونه گیری می باشد که باعث می شود بتن در لوله ها به سختی جا به جا شود. استفاده از دیرگیر در بتن این امکان به وجود می آورد که مدت زمان جا به جایی بتن با اسلامپ مورد نظر در فصل گرما طولانی تر شود.

❓ علت افت اسلامپ بتن و سفت شدن آن چیست؟

✅ افت اسلامپ علت های زیادی دارد که در ادامه به بررسی علتهای آن خواهیم پرداخت.
تاخیر در بتن ریزی
اگر در هنگام بتن ریزی تاخیر بوجود بیاید کارآیی ومیزان اسلامپ نیز کم خواهد شدذدر این حالت بتن سفت می شود.
توجه داشته باشید که بیشترین زمان تاخیر بتن ریزی در زمان حمل و نقل ایجاد می شود زیرا فاصله ی زمان تولید بتن تا محل پروژه بسیارزیاد می باشد.

❓ افزایش دما در افت اسلامپ بتن چگونه صورت می گیرد؟

✅ از دیگر عوامل تاثیر گذار بر افت اسلامپ، میزان افزایش دما است زیرا زمانی که دما افزایش پیدا می کند بتن نیز سفت می شود.
دمای بتن با دمای هوا ارتباط مستقیم خواهد داشت زیرا با افزایش یافتن دمای هوا، بتن نیز افزایش دما پیدا می کند. در مناطق گرم، بتن  حالت روانی وسیال خودر ا از دست می دهد وبا سرعت زیادی سفت می شود.

❓ استفاده از دیرگیر چه تاثییری بر اسلامپ بتن دارد؟

✅ در فصل گرما، یکی از مشکلاتی که با آن رو به رو خواهید شد رسوب کردن سریع بتن در لوله های نمونه گیری می باشد که باعث می شود بتن در لوله ها به سختی جا به جا شود. استفاده از دیرگیر در بتن این امکان به وجود می آورد که مدت زمان جا به جایی بتن با اسلامپ مورد نظر در فصل گرما طولانی تر شود.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *