نفوذ پذیری بتن

نفوذ پذیری بتن


5/5 - (1 امتیاز)

نفوذ پذیری بتن چیست؟! بیایید ابتدا کمی در مورد خود بتن بدانیم! بتن مخلوطی خمیری متشکل از سیمان، ماسه یا شن‌های درشت ، آب است . این خمیر طی یک واکنش شیمیایی به نام هیدراتاسیون و داشتن رطوبت مناسب به شکل سنگ مانندی تبدیل می‌شود که اگر مخلوط آن اصولی ساخته شود، سختی آن تا 500 سال هم می‌ماند. بتن یکی از مهمترین مصالح ساختمانی در سه چهار دهه اخیر است.

بتن نسبت به دیگر مصالح ساختمانی ارزان است و برای تی کشی ساختمان، سقف ساختمان، تیغه‌چینی، دیوارچینی، ساخت پل‌ها ، سدها و… استفاده می‌شود، به‌طوری‌که برای ساخت هرکدام نیاز به بتن نرم و سخت دارد.

به‌عنوان‌مثال برای تیغه بندی و یا دیوارچینی از بتن نرم استفاده می‌شود و یا در ساختن پل‌های بزرگ از بتن سخت استفاده می‌شود. میزان و سرعت سخت شدن بتن به ترکیب و ظرافت سیمان مصرفی، نسبت مخلوط و شرایط رطوبت و دما بستگی کامل دارد. در ادامه ی این مطلب از بتن کاور به عوامل نفوذ پذیری بتن می پردازیم همراه ما باشید.

✅ توجه! مکمل بتن JS504 را هم ببینید!

نفوذ پذیری بتن
نفوذ پذیری بتن

عدم نفوذ پذیری بتن و ساخت بتن باکیفیت

فوت‌وفن ساخت یک بتن بادوام اندازه‌گیری دقیق مخلوط مواد تشکیل‌دهنده آن است. مخلوطی که خمیر کافی برای پر کردن تمام فضاهای خالی را ندارد، قرار دادن آن سخت خواهد بود و سطح صافی را ایجاد نمی‌کند . مخلوطی هم که بیش‌ازحد خمیر سیمانی دارد، به‌آسانی قرار داده خواهد شد و سطح صافی تولید می‌کند ؛ ولی بتن ایجادشده به‌صرفه نخواهید بود زیرا ممکن است به‌راحتی ترک بخورد.

 وجود ناخالصی‌های بیش‌ازحد در آب نه‌تنها بر زمان سخت شدن و اصطلاحاً گیرش بتن و مقاومت آن تأثیر منفی می‌گذارد ، بلکه می‌تواند باعث ایجاد لکه در بتن ، بی‌ثباتی در حجم بتن و کاهش دوام آن شود . مخلوط نادرست آب و سیمان  نیز سبب آب انداختن و فرورفتگی‌های جزئی می‌شود و گاهی ممکن است منافذی به قطرهای بزرگ ایجاد کند. 

منظور از نفوذپذیری بتن چیست؟

منظور از نفوذ پذیری بتن این است که بتن در مقابل قطره‌های آب یا باران مقاوم نیست و آب به داخل آن نفوذ می‌کند. یکی از هدف‌های اصلی از ساخت بتن این است که سطح موردنظر ازنظر ورود آب مقاوم باشد .  بتن نفوذناپذیر در ساخت آب‌انبارها ، مخزن‌ها ، بلوک‌ها و …. کاربرد دارد.

البته نفوذناپذیری در برخی از سطح‌ها معایبی دارد مثلاً هنگام بارش شدید باران یا سیلاب در خیابان‌ها اگر از بتن استفاده شود آب به داخل زمین نفوذ نمی‌کند و اگر به این موضوع کمی دقت کرده باشید از آسفالت برای کف خیابان‌ها استفاده می‌شود.

پس راهکار این است که نفوذپذیری آب را نسبت به سیمان کاهش دهیم که آب بسیار کمتری نفوذ کند. در این مقاله از بتن کاور قصد داریم چند نکته مهم در عوامل نفوذ پذیری بتن را معرفی کنیم پس در ادامه مطلب از پنتازوم همراه ما باشید.

نفوذ پذیری بتن
نفوذ پذیری بتن

عوامل مهم درنفوذ پذیری بتن

سه عامل مهم در نفوذ پذیری بتن نقش دارند که عبارتند از: نفوذ پذیری خمیر سیمان، مواد افزودنی و نفوذناپذیری سنگ‌ها با خمیر سیمان

✅ توجه! ترمیم کننده بتن ویژه RP S800 را هم ببینید!

1.نفوذپذیری خمیر سیمان

ازآنجایی‌که در ساخت بتن معمولاً سنگ‌دانه‌ها به‌وسیله خمیر سیمان مخلوط می‌شوند ، میزان نفوذپذیری خمیر سیمان نقش اساسی در تعیین نفوذپذیری بتن خواهد داشت . نفوذپذیري خمیر سیمان با پیشرفت درجه هیدراسیون تغییر می‌کند . با پیشرفت هیدراسیون، نفوذپذیری به‌سرعت کاهش می‌یابد . اگر خمیر سیمان میزان نفوذپذیری کمی داشته باشد، نفوذپذیری بتن بستگی به‌اندازه و شکل و غلظت ژل و چگونگی ارتباط شبکه لوله‌های مویین دارد.

منافذ مویین فضاهایی هستند که توسط سیمان یا محصولات هیدراسیون پر نمی‌شوند .

2. مواد افزودنی

برای افزایش مقاومت و کیفیت بهتر بتن‌ها برخی مواد افزودنی به بتن اضافه می‌شود تا خاصیت بیشتری داشته باشد . یکی از این مواد افزودنی حباب‌ساز بتن است . حباب‌ساز بتن علاوه بر کاهش نفوذپذیری و خاصیت چسبندگی مزیت‌هایی مثل مقاومت در برابر چرخه‌های یخ و ذوب شدن ، کاهش از انداختگی ، اما ده بودن محلول برای بهتر پخش شدن را دارد.

دومین مواد افزودنی روان کننده بتن است که در کنار کاهش میزان نفوذپذیری، روی کاهش نسبت آب به سیمان تا 25 درصد و جلوگیری از خوردگی آن تأثیرگذار است.

نفوذ پذیری بتن
نفوذ پذیری بتن

3. نفوذناپذیری سنگ‌ها با خمیر سیمان

یکی دیگر از عوامل مؤثر بر نفوذپذیری آب به بتن سنگدان‌هایی است که باسیمان مخلوط می‌شود. به عبارتی جذب آب به سنگ‌دانه  برخی خواص آن را تغییر می‌دهد ازجمله مقاومت در برابر ساییدگی، مقاومت در برابر یخ زن و به‌خصوص چسبندگی آن بسیار تأثیرگذار است .

طبق تحقیقات انجام‌شده میزان نفوذپذیری بر روی سنگ‌ها تفاوت‌هایی دارد.  در ادامه ما میزان نفوذپذیری سنگ ها را در قالب جدولی برایتان آماده کردیم .

✅ برای سفارش انواع افزودنی های بتن روی بتن کاور حساب کنید!

نوع سنگضریب تقریبی نفوذپذیری
دیوریت کوارتزی12-10 × 24/8
ماسه سنگ12-10 × 33/1
گرانیت12-10 × 35/5
مرمر12-10 × 39/2
سنگ بازالتی سنگین12-10 × 47/2
نفوذ پذیری بتن

 

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *