بتن ریزی در هوای بارانی و برفی

بتن ریزی در هوای بارانی و برفی


5/5 - (4 امتیاز)

راهنمای جامع بتن ریزی در هوای بارانی و برفی به شما کمک خواهد کرد؛ که با نکات ضروری و راه حل های پیشنهادی در هنگام مواجه شدن با این مشکلات آشنا شوید.

از آن جایی که همیشه بتن ریزی در آب و هوای ایده آل صورت نمی گیرد گاهی وقت ها مجبور می شوید بتن ریزی را در آب و هوای برفی و بارانی انجام دهید. در این زمان لازم است که شما اقدامات کاربردی را انجام دهید. ( توجه! افزونی های بتن مثل ژل میکروسیلیس را حتما بررسی کنید!)

دمای پایین و باریدن باران و برف و یخ زدن زمین عواملی هستند که بر کیفیت بتن ریزی تاثیر بسیار مهمی دارد.

در این مطلب از سایت بتن کاور شما با جامع‌ ترین اطلاعات در مورد بتن ریزی در هوای بارانی و برفی آشنا خواهید شد.

در فصل های بارانی بتن ریزی با مشکلات زیادی مواجه است؛ که با تدابیر هوشمندانه می توانید از این مشکلات جلوگیری کنید. هنگامی که بتن در مرحله ابتدایی، یعنی گیرش اولیه قرار دارد، باریدن باران بر آن تاثیر بسیار مخرب کننده ای خواهد داشت؛ اما بعد از سی دقیقه ‌ی اول که بتن، گیرش اولیه ِی آن سپری شد باریدن باران فقط بر روی ظاهر آن تاثیر می گذارد، و باعث به وجود آمدن لکه هایی در سطح آن خواهد شد.

در ادامه توجه داشته باشید که اگر بارش باران و برف بسیار شدید باشد ممکن است لایه بالایی بتن دچار مشکل شود. اما بعد از گذشتن حدود ده ساعت که بتن به گیرش نهایی خودش رسیده است؛ آب باران و برف برای آن ضرری ندارد، بلکه باعث به عمل آمدن هر چه بیشتر بتن خواهد شد.

راهنمای جامع بتن ریزی در هوای بارانی و برفی و چند نکته مهم

برا ی استفاده کردن از بتن در هوای بارانی وبرفی چند نکته توجه داشته باشید. محتوای آب در بتن و هم چنین افزودنی های بتن دو موردی است که باید به آن توجه کنید و در ادامه این مطلب بتن کاور به آن ها می پردازیم.

محتوای آب در بتن

توجه داشته باشید که افزایش رطوبت در محیط و خیس بودن مواد خام بتن، باعث می شود که شما به همان مقدار آب اضافی که وجود دارد، سنگدانه و ماسه به آن اضافه کنید، تا جبران آب اضافی در بتن شود.

بتن ریزی در هوای بارانی و برفی

افزودنی های بتن در هوای بارانی

ممکن است که رطوبت بر کیفیت بتن ها تاثیر خوبی نداشته باشد پس بهتر است، میزان آب اضافی که در اثر بارش باران در مخلوط بتن ایجاد شده است به خوبی جبران شود؛ که یکی از راه حل های آن استفاده از مواد افزودنی های بتن می باشد.

از مهمترین مواد افزودنی در بتن، کریستال های افزودنی آب دوست هستند که باعث نفوذ ناپذیر شدن مخلوط بتن ها نسبت به آب می شود. معمولا این مواد افزودنی با آب و سیمان سبب واکنش هایی می شود که به علت به وجود آمدن کریستال هایی از جنس سیلیکات کلسیم خواهد شد، که این مواد منفذ ها و ترک های ریزی که در مخلوط بتن وجود دارد را پر می کند و مخلوط را نفوذ ناپذیر می کند. ویژگی دیگر مواد افزودنی در این است که باعث استحکام ودوام سازه ها می‌شود، و مقاومت مخلوط بتن را نیز افزایش می دهد.

  • در صورتی که دمای هوا کم باشد، شما باید بتوانید بتن را گرم نگه دارید، برای این کار شما به تجهیزات گرمایشی مناسب نیاز دارید.
  • بتن ریزی را نباید بر روی زمین های برفی و یخ زده انجام دهید.
  • قبل از شروع بتن ریزی زمین را توسط هیتر گرم کنید و آب های موجود در سطح زمین را کاملا تخلیه کنید.
  • مدت زمان اختلاط و ریختن بتن در قالب ها باید خیلی کوتاه باشد.
  • افزودنی های حباب ساز یا فوم بتنی را برای جلوگیری از تاثیر مخرب انجماد و ذوب به بتن اضافه کنید، تا از تاثیر مخرب آن جلوگیری کنید.
  • هنگامی که برف بر روی بتن می‌بارد سعی کنید روی بتن را بپوشانید تا از کاهش دما جلوگیری کند.

راهنمای جامع بتن ریزی در هوای بارانی و برفی در زمان حمل و نقل

مخلوط های بتنی علاوه بر زمان بتن ریزی، در زمان حمل و نقل هم ممکن است گرفتار بارش برف و باران شود. زیرا بسیاری از تراک میکسرها که بتن را حمل و نقل می کند، بدون سقف و پوشش هستند. پس لازم است که حتما از پوشش های مناسب پلاستیکی و نایلونی استفاده شود.

بتن ریزی در هوای بارانی و برفی

نکته قابل توجه این است که پس از آن که بارش برف و باران قطع شد بلافاصله شروع به تعمیرکنید و خسارت های ناشی ازباران وبرف را جبران کنید.

آیا می دانید منظور از افزایش میزان نسبت آب به سیمان در لایه  سطحی چیست؟ کاملا واضح است که 0.5 سانتی متر مخلوط بتنی تقریبا 0.08 گرم بر سانتی متر مربع آب دارد. بین 2 یا 4 قطره کوچک باران نسبت آب به سیمان را در لایه بالایی بتن را دو برابر می کند. با ریدن باران بر سطح مخلوط بتن قبل از نیم ساعت تاثیر مخرب بر سازه های بتنی خواهد گذاشت.

راهنمای جامع بتن ریزی در هوای بارانی و برفی هنگام باریدن تگرگ

وقتی تگرگ می بارد فضاهای خالی زیادی در بتن ایجاد می کند، که باعث آسیب رسانی به مخالوط بتن می شود. اولین و ساده ترین کار، کشیدن روکش نایلونی روی مخلوط بتن است. نکته مهم دیگر این است که اگر آب روی سطح بتنی جمع شده است حتما باید با به کار گیری فشار هوا آن را خشک کنید.

لازم به ذکر است که اگر در هنگام بارش باران های شدید قادر به جلوگیری از ورود آب به داخل بتن نیستید، باید بتن ریزی را متوقف کنید.

آموزش بتن ریزی در هوای بارانی و برفی : سنجش شدت بارندگی

اگر بارش باران شدید نباشد تاثیر چندانی بر بتن ندارد. ولی اگر قبل از آن که ماله کشی و پرداخت، در سازه های بتنی صورت گرفته شده باشد، بارندگی شروع نشود باعث می شود میزان نسبت آب به سیمان در لایه سطحی زیاد شود و مقاومت این لایه را به مقدار زیادی کاهش

برای آن که سازه های بتنی در هنگام باریدن کمتر آسیب ببیند قبل از باریدن تدابیرهای خاصی باید اندیشید که طی آن بتوانید از مخلوط بتن محافظت کنید. هنگامی که هوا سرد شود آب موجود در مخلوط بتنی یخ می زند و باعث حجیم شدن بتن می شود؛ که در نتیجه باعث ترک خوردن بتن می شود.

نکات قابل توجه :

  • ساده ترین و مهم ترین کار این است که پس از بارندگی آب های بارانی را که بر سازه ها باقی مانده است را برطرف کنید.
  • قبل از شروع بتن ریزی بررسی لازم را انجام دهید تا مطمئن باشید که سطحی که شما روی آن آب می ریزید کاملا خشک باشد.

بتن ریزی در هوای بارانی و برفی و نشانه‌های بتن آسیب دیده

در بارش باران های شدید و برف  اولین چیزی که نشانه خرابی مخلوط بتن است به قرار زیر می باشد:

  • اگر رنگی باشد آن چه که در وهله ی اول نظر شما را جلب می کند شسته شدن رنگ آن ها می شود.
  • باعث پوسته پوسته شدن سطح مخلوط بتنی می شود.
  • ترک خوردن هم باعث کاهش مقاومت سازه ها می شود.

نکته: اگر تنها لایه سطحی مخلوط بتن آسیب دیده باشد. شما می توانید این لایه را تخریب کنید و یک لایه جدید و با کیفیت به جای آن بسازید.

برای مقابله با افزایش دما و بارش باران و برف رعایت چند نکته لازم است:

  1. افزایش مقدار سیمان
  2. دمای بتن را افزایش دهید. که این کار را می توانید با حفظ رطوبت درون بتن انجام دهید.
  3. به کار گرفتن سیمان نوع 3 و نوع 1
  4. استفاده از افزودنی های زودگیر بتن و ضد یخ
  5. با استفاده کردن از روان کننده ی بتن مقدار نسبت آب به سیمان را تا جایی که امکان دارد کم کنید.

راهنمای جامع بتن ریزی در هوای بارانی و برفی و راههای محافظت از آن

یکی از راه هایی که می توانید مخلوط بتن را از سرما و بارش باران حفظ کنید، استفاده از محفظه هایی برای حافظت از مخلوط بتن در مقابل بارش باران و برف است. که باعث می شود دمای مخلوط بتن در هوای سرد کاهش پیدا نکند. همان طور که می دانید مخلوط بتن در سه روز اول که تولید می شود، مقدار قابل توجهی گرما در آن نهفته است. و اگر شما بتوانید روی بتن را خوب بپوشانید، کاهش دما بر آن اثر نخواهد گذاشت.در ادامه مطلب همچنین استفاده از پوشش عایقی هم می تواند مخلوط بتن را از بارش باران و برف حفظ کند.

بتن ریزی در هوای بارانی و برفی

توجه داشته باشید که در ترکیب بتن آب کمترین چگالی را دارد. این امر باعث می شود که ذرات آن به سمت بالا حرکت کند. جمع شدن آب در سطح بتن می تواند مشکلات زیادی را به وجود آورد. و به همین دلیل در هنگام بارش باران و برف باید تمهیداتی اتخاذ شود. که جلو آسیب به مخلوط بتن را بگیرد. این امشکلات عبارت اند از:

  1. ساختار یکنواخت بتن به هم خواهد ریخت.
  2. نفوذ پذیری مخلوط بتن افزایش خواهد یافت.
  3. پیوند بین میل گرد و بتن سست خواهد شد.
  4. پیوند و استحکام سنگدانه و خمیر سیمانی نیز از بین خواهد رفت.
  5. نسبت آب به سیمان نیز افزایش خواهد یافت.

دقت داشته باشید که در هوای بارانی زمانی بتن ریزی موفقیت آمیز خواهد بود که پرداخت نهایی آن به طور کامل صورت بگیرد. بدون آن که آسیبی به سطح بتن برسد. کم شدن مقاومت، شسته شدن خمیر سیمان و خراب شدن سطح بتن باعث می شود مخلوط بتن به پودر تبدیل شود یا پوسته پوسته شود و ترک خوردگی ایجاد شود.

امیدواریم مطلب بتن کارو در خصوص بتن ریزی در هوای بارانی و برفی برای شما مفید واقع شده باشد. برای آموزش های تخصصی دیگر به سایت https://betoncover.com مراجعه کنید. تیم تولید محتوای بتن کاور را با نظرات ارزشمند خود یاری کنید.

1 دیدگاه

  • سلام افزودنی های بتن در هوای بارانی بیشتر شامل چه مواردیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *