آرملات و پودر سخت کننده ی بتن

آرملات و پودر سخت کننده ی بتن


5/5 - (13 امتیاز)

آرملات و پودر سخت کننده‌ ی بتن موادی هستند که برای استحکام و کارآیی بتن از آن ها استفاده می‌شود و هر کدام دارای ویژگی ها و خصوصیات ویژه‌‌ی خودشان را دارند. پودر سخت کننده ی بتن پودری است که روی سطح کف بتن تازه ریخته می شود و برای آنکه پودر کاملا به خورد سطح بتن برود با ماله پروانه ای پرداخت آن انجام می شود. این موضوع باعث استحکام و دوام سطح در برابر عوامل و شرایط نامناسب می شود. کفپوش سیمانی TOP CEMENT 33 یکی از محصولات بتن کاور در زمینه است.

در آخرین مرحله کف سازی بتنی این محصول توسط متخصصان کفسازی استفاده می شود تا مقاومت سطح بتن و نفوذ ناپذیری آن زیاد شود آرملات و پودر سخت کننده ی بتن دو محصول جدا از هم هستند که هر دو بسیار مقاوم و نفوذناپذیر هستند و هم هر کدام دارای خصوصیات و ویژگی های مخصوص به خودشان هستند. (سخت کننده پودری HARDTOP 66 یکی از تولیدات بتن کاور است که در زمینه ی کفسازی ارائه می شود)

آرملات و پودر سخت کننده ی بتن و ویژگی های آرملات

آرملات ملاتی است که در محل پروژه ساخته می شود، و این ماده با سختی با استفاده از ماله‏‌ی پروانه ای بر روی سطح کفسازی اجرا می شود. که به عنوان لایه نهایی روی سطح بتنی کف سازه ها قرار می گیرد.

آرملات چگونه ساخته می شود؟

برای تولید و ساختن آر ملات هم به مصالح مناسب و هم میکسرپودری خوب نیاز دارید، مصالحی که برای تولید آرملات استفاده می شود شامل سیمان، ماسه سیلیسی گرانیت، الیاف، پوزولان، روان کننده بتن ورنگدانه است. که هر کدام دارای ویژگی ها وخصوصیات متفاوت است.

آرملات و پودر سخت کننده ی بتن

پودر سخت کننده ی بتن را هم می توانید به همراه بتن در کف پوش های بتنی استفاده کنید.

روان کننده بتن: از مهم ترین افزودنی های بتن را روان کننده ها هستند، که با اضافه کردن آن به بتن مقاومت فشاری و دوام سازه ها نیز بالا می رود. این ماده ی افزودنی نسبت آب به سیمان را کاهش می دهد؛ بدون آن که اسلامپ بتن تغییر کند.

در کف سازی کارخانه جات صنعتی، خودروسازی ها، صنایع نظامی و فرودگاهی، پارکینگ های عمومی و اختصاصی آرملات استفاده می شود. پودر سخت کننده بتن محصولی است که برای به وجود آوردن سطح های یک دست و صیقلی که مقاومت بالایی دارد، استفاده می شود و یک سطح مقاوم مند سایش برای بتن های تازه ایجاد خواهد کرد.

آرملات و پودر سخت کننده ی بتن و روش اجرای پودر سخت کننده

پس از آنکه بتن ریزی تمام شد و هنگامی که سطح بتن در حالت نیمه خشک قرار گرفت، عملیات استفاده از پودر سخت کننده ی بتن را آغازکنید. بعد از پایان ماله کشی به وسیله ی اسپری نمودن آب، فرایند عمل آوری بتن یا کیورینگ سخت شده را آغاز کنید.

پودر سخت کننده ی بتن را در بسیاری از سازه ها می توانید استفاده کیند اما بیشترین کاربرد آن در جاهای است که بتن در حالت اکسپوز قرار دارد، یعنی مکانهایی که سطح بتن آن با فضای بیرونی مرتبط است. چون در این سازه ها، بتن بیشتر در معرض آسیب های محیطی قرار می گیرد. و عوامل فیزیکی و شیمیایی باعث تخریب این نوع سازه ها می شود. سازه هایی مثل منابع بتنی، تونل ها و کانال های انتقال آب که احتمال ساییدگی و تخریب آن بسیار بالا است.

آرملات و پودر سخت کننده ی بتن

مکان هایی که از این نوع بتن ها می‌توان درآن استفاده کرد:

  • در سرد خانه های صنعتی و تعمیر گاه و کارواش ها استفاده می شود.
  • کف سازی سالن ها ‌ی ورزشی، نمایشگاهی و محیط کارخانه های صنعتی
  • نیروگاه ها و محل قرار گرفتن توربین ها و ژنراتور ها که به مقاومت زیاد ی نیاز دارد.
  • در منطقه ی  فرود و بلند شدن هلیکوپتر
  • محل قرار گرفتن ماشین آلات و پارکینگ ها.

آرملات وپودر سخت کننده ‌ی ملات و روش اجرای آرملات

کف پوش آرملات به رنگ های سبز، قرمز، زرد و طوسی وجود دارد. یکی از کف پوش های صنعتی مهم در دنیا است. این کف پوش ها ضمن آن که مقاومت بالایی در برابر انواع فشارها دارد، ضد سایش نیز می باشد. و بیشتر در تعمیرگاه ها و مناطق صنعتی که ترافیک و حمل و نقل وسایل بسیار سنگین را دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

همان طور که می دانید آرملات یک لایه بتنی سخت است که از مواد معدنی و سیمان تشکیل شده است، خاصیت سیال و روان کننده بسیار بالایی دارد، که به صورت ملات روی بتن های تازه اجرا می شود. از این نوع کف پوش ها می توان با استفاده از رنگ های مختلف، شکل های هندسی گوناگونی را طراحی کرد؛ که این نوع کف پوش ها برای تزئین استفاده می شود.

با به وجود آمدن این نوع کف پوش، مردم دیگر کمتر به سراغ کف پوش های سنتی مثل موزائیک، سنگ و … می روند. و بیشتر مهندسان برای ایجاد استحکام به خصوص در مکان های پر رفت و آمد از این نوع کف پوش ها استفاده می کنند. و اکنون در سرتاسر دنیا این نوع کف پوش از پر طرفدارترین نوع کف پوش ها می باشد. که نصب و نگهداری آن نسبت به کف پوش های قدیمی راحت تر می باشد. وهزینه آن به مراتب کمتر از روشهای سنتی بوده و اجرای آن نیز به ساده ترین شکل ممکن انجام می شود.

این نوع کف پوش را می توان بهداشتی ترین نوع کف پوش ها دانست. زیرا که نظافت آن به آسانی صورت می گیرد؛ و همچنین جذب انواع آلودگی ها در آرملات بسیارکم است.

نحوه اجرای آرملات:

کف سازی با آرملات نیاز به مهارت دارد؛ و باید توسط متخصصین این حوزه اجرا شود. زیرا افراد مبتدی نمی توانند آن را به نحوه  صحیح اجرا کنند. توجه داشته باشید که هارد ملات از مواد مقاوم مثل سنگدانه های معدنی و سیمان ساخته می شود. سازندگان این نوع کف پوش، آن را بیشتر بر روی بتن های تازه اجرا می کنند، اما می توان آن را برای بتن های قدیمی هم در نظر گرفت.

موارد کاربرد آرملات عبارت اند از:

  • فرودگاه ها و بنادر
  • سوله های صنعتی و مراکز آموزشی پالایشگاه
  • ایستگاه های مترو و راه آهن
  • پالایشگاه و صنایع پتروشیمی
  • کارخانه ها‌ی صنایع غذایی

تفاوت آرملات و پودر سخت کننده ی بتن

همان طور که می دانید نوع عملکرد و کارآیی آرملات و پودر سخت کننده شبیه هم هستند. اما نوع مصرف، ضخامت کیفیت و جنس مصالح و عدد سایش و این دو و … محصول با هم متفاوت هستند.

  • آرملات درمحل سازه به صورت ملات ساخته وبه کارگرفته می شود، در حالی که پودر سخت کننده به صورت پودری در محل پروژه قرار می گیرد.
  • لانه بندی سنگدانه ها درآرملات بین 0 الی 5 میلی متر است. که به آن دانه بندی درشت می گویند. در صورتی که دانه بندی در پودر سخت کننده بین 0 الی 2 میلی متر دانه بندی ریز محسوب می شود.
  • جنس و نوع نسبت مصالح در این دو محصول کاملا متفاوت است. عدد سایش آرملات تقریبا 3 تا 5 است، ولی عدد سایش پودر سخت کننده بتن 14 و 15 می باشد.

توجه : خود تراز سیمانی BC-CSL بتن کاور یکی دیگر از محصولات کفسازی بسیار پر کاربرد است.

  • قابلیت بروزرسانی: چون از آرملات برای لایه رویی کفش سازی بتنی استفاده می شود توجه داشته باشید، که اگر بنابه هر دلیلی آسیب ببیند. می توانید با روش های پرداخت مناسب، سطح را مثل روز اول تمیز کنید. ولی سطح هایی که با پودر سخت کننده پوشیده شده اند، دارای چنین قابلیتی نیستند.     

آرملات نسبت به پودر سخت کننده بتن دارای قابلیت ضربه گیری بیشتری هستند؛ چون ضخامت آن روی سطح بیشتر است. و به همین علت در پروژه های کف سازی کارخانه هایی که در معرض آسیب دیدگی بیشتر قرار دارند، برای کف سازی آن از آرملات استفاده می شود.

سرعت اجرای پروژه کفش سازی آرملات نسبت به پودر سخت کننده کمتر است. به همین علت در پروژه هایی که نیاز به سرعت بالا در اجرا دارند از پودرهای سخت کننده بتن استفاده می کنند.

  • هر چند که قیمت آرملات نسبت به پودر سخت کننده بیشتر است، اما به علت مزیت هایی مثل طول عمر، دوام، ضربه گیری و … از آرملات استفاده می شود زیرا مصرف آن مقرون به صرفه است.

عنوان چند خصوصیت آرملات و پودر سخت کننده ی بتن

سیمان عامل اصلی چسباندن مصالح دانه ای و سنگدانه ها در بتن است. وقتی که سیمان را با آب مخلوط کنیم حالت خمیری شکل پیدا می کند و مثل چسب سنگدانه ها را احاطه می کند. و باعث انتقال تنش در بتن می شود. همان طور که می دانید ماسه سیلیسی سنگدانه ها تنوع زیادی دارند. ومصرف کنندگان این حوزه براساس نیا ز وکارایی پروژه خود آن را انتحاب می‌کنند.

آرملات و پودر سخت کننده ی بتن

سنگدانه های سیلیسی بهترین نوع سنگدانه برای ساختن آرملات است. و هر چقدر ماسه سیلیسی را بیشتر استفاده کنید، کیفیت بتن و مقاومت آن بیشتر می شود. گرانیت ها از نوع سنگدانه های آذرین درونی جزء سنگهای آتشفشانی است، که بسیار مقاوم است و به همین دلیل آرملاتی که با این نوع سنگدانه ها تولید می شود، از مقاومت سایشی بسیاربالایی برخوردار است.

الیاف:

اگر در مخلوط بتن از الیاف پلی پروپیلن یا الیاف ماکروسنتئیک استفاده کنید؛ قابلیت ضربه ای، کششی، سایشی و مقاومت آرملات را افزایش می دهد. و از به وجود آمدن ریز ترک ها در سطح آرملات جلوگیری می کند و گاهی این الیاف را می توان جایگزینی برای میلگرد در کف حساب کرد.

پوزولان ها:

پوزولان ها انوع مختلفی دارد. از بهترین پوزولون ها در تولید آرملات می توان به میکروسیلیس، متاکوئولین و زئولیت اشاره کرد. که اگر این پوزولان ها را استفاده کنید باعث افزایش مقاومت بتن و طولانی تر شدن دوام و پایایی بتن ها می شود. و قابلیت نفوذناپذیری بتن را افزایش می کند، این مواد در ترک هایی که بر اثر جمع شدگی ایجاد می شود به جای سیمان کاربرد دارد.

آرملات و پودر سخت کننده ی بتن و ویژگی های پودر سخت کننده

ماسه سیلیسی: ماسه سیلیسی به تنهایی نقش سنگدانه را اجرا می کند 50% حجم پودر سخت کننده را تشکیل می دهد و به این ترتیب باعث افزایش مقاومت و استحکام سطح بتنی خواهد شد. دانه بندی مناسب ماسه سیلیسی برای تولید پودر سخت کننده بسیار قابل اهمیت است.

حجم سیمان: سیمان در پودر سخت کننده وقتی با رطوبت بتن تازه ترکیب شود باعث ایجاد چسبندگی بین پودر و سطح بتن می شود. مناسب ترین مقدار سیمان مصرفی در ترکیب پودر سخت کننده بتن 45 درصد از حجم پودر است.

آرملات و پودر سخت کننده ی بتن

حجم میکروسیلیس: پودر میکروسیلیس به عنوان ماده پوزولانی بیشتر از 70 خاصیت را در بتن ایجاد می کند. اما اگر با پودر سخت کننده ترکیب شود باعث افزایش مقاومت فشاری، مقاومت سایشی و بالا رفتن دوام این پودرها می شود. میزان استفاده از این ماده در پودر سخت کننده بتن 5 تا 15 درصد حجم کل پودر سخت کننده است.

رنگدانه یا پیگمنت: این رنگدانه ها فقط برای ایجاد رنگ و زیبایی کاربرد دارد. میزان مصرف آن نیز به کیفیت رنگدانه ها و محل استفاده ی آن بستگی دارد.استفاده از رنگدانه ها در آرملات فقط به خاطر زیبایی و رنگ دادن به ملات صورت می گیرد. که به عنوان یک استراتژی پر منفعت برای صاحبان این حوزه محسوب می شود.

پودرسخت کننده‏‌ی بتن چگونه ساخته می‌شود؟

پودر سخت کننده بتن با استفاده از ژل میکروسلیس ساخته می شود، و به آن بتن ضد سایش هم گفته می شود که در برابر بسیاری از آسیب های فیزیکی و شیمیایی و همچنین در برابر عوامل تخریب کننده ی داخلی بتن نیز بسیارمقاوم است. به همین دلیل استفاده از بتن های ضد سایش طول عمر سازه ها را زیاد می کند و از خراب شدن آن ها جلو گیری می کنند.

آرملات و پودر سخت کننده ی بتن

برای ساخت پودرسخت کننده علاوه بر یک میکسر پودری به مصالح مناسب دیگر هم نیاز است. مصالح مورد نیاز این نوع پودر شامل ماسه سیلیس، سیمان و پودر میکروسیلیسی و رنگدانه می‌شود.

سیستم پودر سخت کننده به منظور مقاوم سازی در مقابل ساییدگی و ضربه مقاوم است و این روش مقاوم سازی برای همه‌ی اماکن صنعتی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

1 دیدگاه

  • سلام میشه درباره آرملات و روش اجرای پودر سخت کننده منو راهنمایی کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *