کفسازی بتنی

کفسازی بتنی


5/5 - (2 امتیاز)

کفسازی بتنی یکی از مطمئن ترین روش های اجرای کف ساختمان ها و سازه های صنعتی و از مراحل مهم نازک کاری در ساخت و ساز است. بتن جسم سخت و مقاوم در برابر آسیب و فرسایش است و به همین دلیل استفاده از آن در کف سازی سبب افزایش کیفیت و استحکام کف می شود و از بروز آسیب به کف جلوگیری میکند.بتنی که در کفسازی بتنی مورد استفاده قرار می گیرد، با بتن مصرفی در قسمتهای دیگر ساختمان تفاوت دارد و نسبت به آن ها مقاوم تر است. محصولات متفاوتی در اجرای کفسازی بتن مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله محصولاتی کفسازی بتن که می توانید از ما تهیه کنید، می توانیم به ملات کفپوش اپوکسی EPOXY M2، خود تراز سیمانی BC-CSL، رنگ رویه کفپوش اپوکسی EPOXY ES و سخت کننده پودری HARDTOP 66 اشاره کنیم.

 کفسازی بتنی برای مکان هایی مانند فروشگاهها، پارکینگ ها، سالن اجتماعات و همچنین سازه های صنعتی که در آنها فشار زیادی به کف وارد می شود بسیار مناسب و مطمئن می باشد و انواع مختلفی دارد که در هر مکان بسته به نوع کاربری باید از روش مناسب استفاده کرد تا نتیجه بهتری حاصل شود که در این مقاله از بتن کاور به بررسی انواع کفسازی بتن می پردازیم، همراه ما باشید.

چرا باید از کفسازی بتن استفاده کنیم؟

کف هر سازه، بدون شک یکی از مهم ترین و حیاتی ترین قسمت هاست زیرا بیشترین تماس کاربران سازه با کف است و بیش ترین ترددها در کف صورت می گیرد و در نتیجه میزان فشاری که به این قسمت از سازه وارد می شود بسیار زیاد است. از این رو کیفیت و نوع کفسازی و مصالحی که به این منظور استفاده میشود اهمیت زیادی دارد.

تصور کنید در سوله های صنعتی وکارخانه ها یا پمپ بنزین ها، چه میزان فشاری به کف وارد است و اگر این مکان ها کفسازی استاندارد نداشته باشند، خسارت های بسیار زیادی به بار می آید.بطور خلاصه از کفسازی این است که سطحی بوجود اید که بتواند نیلزهای کاربران را برآورده کند و دوام و ایمنی و البته جلوه بصری داشته باشد.

نکات اجرای کفسازی بتنی

کفسازی بتنی باید طبق استانداردهای خاصی انجام شود و در هر نوع کفسازی روش های اجرا  متفاوت هستند. اما شکل کلی کار به این صورت است که ابتدا باید سطح زیرین به طور کامل مسطح و با دستگاه کمپکتور تا 95 درصد فشرده شود ، این دستگاه ضربه های سنگینی را به خاک وارد می کند و باعث می شود که سنگ های اضافی داخل خاک فرو روند. میتوان برای افزایش مقاومت خاک یک لایه شن و ماسه را روی خاک بریزیم و مجددا آن را متراکم کنیم.

کفسازی بتن
کفسازی بتن

پس از فشرده سازی،یک لایه ملات نازک به نام بتن مگر ریخته میشود که این لایه از تاسیسات و لوله کشی ها و زیر ساخت ها محافظت می کند. اگر منطقه ای که کف سازی بتنی در آن انجام میشود جز مناطق پر بارش و مرطوب باشد، برای جلوگیری از نفوذ رطوبت زمین به کف، پیش از انجام مرحله ی بعد باید این لایه ملات توسط مواد مخصوص عایق بندی شود.

در مرحله ی بعد سطح تا ارتفاع 25 تا 30 سانتی متر توسط مواد پرکننده مثل قلوه سنگ و شن و ماسه پر و سپس ترازبندی شده و بعد از آن بتن ریخته میشود. پس از بتن ریزی  به منظور تخلیه ی کامل هوای داخل بتن و افزایش تراکم بتن، باید عمل ویبره کردن صورت گیرد. عمل  تسطیح  بتن ریخته شده با دستگاه ماله کش برقی و یا ماله پروانه ای انجام می گیرد.

عیار بتنی که در این مرحله از کفسازی بتنی استفاده میشود، بستگی به مکانی دارد که کفسازی را در آن انجام میدهیم که در ادامه مطلب به این موضوع خواهیم پرداخت.

در اینجا چند نکته تکمیلی در اجرای کفسازی بتنی را یادآور میشویم:

    • رعایت شیب بندی حین اجرا بسیار مهم است و اگر شیب بندی  بندی بدرستی انجام نشود، در مواقع بارندگی آب بطور کامل به سمت نقاط تعبیه شده هدایت نمی شود و تجمع آب باران و انجماد آن به مرور به کف آسیب میزند و همچنین چاله هایی ایجاد میشود که زیبایی کف را تحت تاثیر قرار میدهد. شیب طولی بر اساس شب منطقه و مکان خروجی اب، معمولا بین 0/5 تا 1 درصد و شیب عرضی تا 2 درصد لحاظ می شود.
    • رعایت نکات ایمنی مانند جلوگیری از سر خوردن و لیز خوردن در اجرای کفسازی بتنی ضروری است.
    • کف اجرا شده حتما باید عایق صدا، گرما، سرما و رطوبت باشد.
    • امکان نظافت در کفسازی حتما باید مورد توجه قرار گیرد.
    • مقاوم بودن کف در برابر آتش سوزی یکی از فاکتورهای ضروری ست.

محصولات کفسازی بتن کاور

 ملات کفپوش اپوکسی EPOXY M2، خود تراز سیمانی BC-CSL، رنگ رویه کفپوش اپوکسی EPOXY ES و سخت کننده پودری HARDTOP 66 تعدادی از محصولات کفسازی بتن کاور هستند که در صورت تمایل به خرید می توانید از مشاوره کارشناسان بتن کاور در انتخاب نوع مناسب استفاده کنید.

افزودنی ها در کفسازی بتنی

همانطور که گفتیم در کفسازی بتنی باید از بتن با مقاومت بالا استفاده کنیم به همین منظور جهت افزایش مقاومت و کارایی بتن از مواد افزودنی استفاده می شود. میدانیم که مواد اصلی و تشکیل دهنده ی بتن، آب ، سیمان و سنگدانه هستند و هر ماده دیگری که به این مخلوط اضافه شود در دسته مواد افزودنی قرا میگیرد که در اینجا به چند مورد اشاره می کنیم:

ژل میکروسیلیس : این افزودنی با کاهش تخلخل، بتن را متراکم تر می کند و مقاومت آن را افزایش می دهد. ژل میکروسلیس از ترکیبات روانساز های بتن ، میکروسیلیس ، سیلیس ، مواد آنتی باکتریال ، مواد پلیمری و الیاف پلی پروپیلین یا الیاف فولادی ساخته شده است.

پودر سخت کننده : این پودر آماده مصرف حاوی مواد معدنی مانند بازالت و کوارتز میباشد که باعث سختی بتن می شوند.  پودر سخت کننده  میان اجزای بتن پیوستگی بیشتری ایجاد می کند و در نتیجه مقاومت بتن را در برابر سایش، تنش زیاد و بار سنگین افزایش میدهد.

یکی دیگر از دلایلی که استفاده از این پودر مور استقبال قرار می گیردتنوع رنگی آن است که فاکتور زیبایی در کفسازی بتنی را تا حدودی پوشش می دهد.

نکته مهم اینجاست که این پودر باید قبل از خشک شدن بتن روی سطح آن پاشیده شودو در زمان اضافه کردن این پودر سطح بتن باید مرطوب باشد.پس از پاشیدن پودر، سطح با ماله برقی پرداخت میشود.

پودر آرملات : آرملات ملاتی است که در محل با استفاده از میکسر تهیه شده و به عنوان آخرین لایه کفسازی بتنی، روی بتن ریخته شده اجرا و توسط ماله پروانه ای پرداخت می شود.

ترکیب آرملات ، بتن، الیاف ، پوزولان و روان کننده ها هستند و یکی از نکات مثبت، استفاده از رنگدانه ها در ترکیب این ملات است که ظاهری جذاب ایجاد می کند.

افزودنی های کفسازی بتن
افزودنی های کفسازی بتن

مقاوت آرملات از پودر سخت کننده بسیار بالاتر و هزینه اجرای آن نیز بیشتر است. از آرملات بدلیل مقاومت سایشی زیاد، در اجرای کف کارخانجات که فشار زیادی به کف وارد است استفاده می کنند چرا که عیار بتن در این مخلوط 450 کیلوگرم بر متر مربع می باشد.

عیار بتن کفسازی

منظور از عیار بتن، میزان سیمان مصرفی در هر متر مکعب بتن است. اشاره کردیم در کفسازی بتنی  انتخاب نوع بتن مصرفی به کاربری کف و میزان فشار وارده بستگی دارد ، در جدول زیر عیار بتن مصرفی را برای مکان های مختلف مشخص کرده ایم.

مورد استفاده کفسازی دسته بتن
پیاده رو ها C10
محدوده های روسازی و کور کردن کف C15
کف های داخلی که ترافیک وزن کمتری دارند C20
چند منظوره مناسب پی سازی C25
جاده ها و مسیرها C30
سازه های تجاری C35
مناسب برای کفسازی سوله های صنعتی، مقاوم در برابر مواد شیمیایی C40
جدول عیار بتن برای کفسازی

نکته: منظور از C25  این است که بتن در قالب استوانه ای مقاومت فشاری 25 کیلو پاسکال را تحمل کرده و عیار آن 350 است.

انواع کفسازی بتنی

1- کفسازی با بتن آماده: بتن درجا یا آماده در کارخانه ها تولید می شود و به دلیل انعطاف پذیری بالا استفاده از آن برای اجرای عملیات کفسازی بتنی راحت تر است. در این نوع از کفسازی بتن را در قالب های آماده می ریزند و پس از آن برای تسطیح از ماله استفاده می شود. هزینه اجرای این روش بالا نیست و به همین دلیل از آن استقبال می شود اما باید از استاندارد بودن بتن تولید شده اطمینان حاصل کرد.

2- کفسازی با دال بتنی: دالهای بتنی قطعات پیش ساخته بتنی هستند که ضخامتی بین 10 تا 50 سانتی متر دارند.برای استفاده از این قطعات لازم است زیر سازی با بتن انجام شود که موضوع مقاومت در این زیر سازی  مطرح نیست و زیر سازی به این دلیل انجام می شود که  شرایط نصب دال های بتنی در کف فراهم شود. دالهای بتنی با ضخامت کمتر، به دلیل سبکتر بودن برای کف سازی طبقات استفاده می شوند.

3- کفسازی با بتن سبک: بتن سبک همانطور که از نامش مشخص است بتنی ست با وزن کم که به دلیل همین سبکی بیشتر در کفسازی طبقات استفاده می شود.درکشورهای اروپایی با استفاده از بتن اسفنجی که که نوعی بتن سبک است و مقاومت حدود 17 مگا پاسکال دارد ، سیستم جدیدی با قابلیت زهکشی پیاده می شود که عموما در معابر کاربرد دارد و سبب میشود که جذب آب باران توسط خاک زیر کفسازی بهتر انجام شده وعابران و وسایل نقلیه راحت تر رفت و آمد کنند.

4- کفسازی با بتن مقاوم در برابر سایش: این نوع کفسازی با اضافه کردن ژل میکروسیلیس انجام میشود که در قسمت افزودنی ها به آن اشاره شد.

5- کفسازی با ترکیب بتن با رزین پلی اورتان: در این نوع کفسازی بتنی، ملات بتن با پلی اورتان ترکیب می شود و اجرای آن  زمان بر ونیازمند تخصص است و بار مالی  نسبتا زیادی دارد.نکته ی دیگر ایکه در این روش، کف مقاومت بالایی در برابر فشر نداشته و بیشتر برای مکان هایی مانند سالن های ورزشی که بیشتر  تردد و  تجمع انسانها در انها صورت می گیرد کاربرد دارد.

انواع کفسازی بتن
انواع کفسازی بتن

6- کفسازی با ترکیب بتن و رزین اپوکسی: از این نوع کفسازی بتنی  معمولا برای مکان های بهداشتی استفاده می شود و به کار بردن این روش در محیط های بهداشتی و شیمیایی ، منجر به کاهش خسارتها و هزینه های ترمیم و تعویض می گردد.ویژگی دیگر که این نوع کفسازی بتنی دارد کم ضخامت بودن آن است که سبب می شود گزینه ی مناسبی برای مکان های با محدودیت ارتفاع باشد.

7- کفسازی با استفاده از بتن استامپی: این نوع کفسازی ، مشابه روش کفسازی بتنی با بتن درجا است با این تفاوت که در کفسازی با بتن استامپی غلتک یا قالب طرح دار استفاده می شود و امکن ایجاد تنوع در طراحی و رنگ را در زمان اجرا فراهم می کند.در این روش نیز تیم اجرا باید حرفه ای و مسلط باشد و در غیر این صورت هزینه های زیادی برای ترمیم به بار می آید.نکته مهم در این نوع کفسازی بتنی ، ثابت نگه داشتن شیب کار و قالب استامپ است.

8- کفسازی با بتن مسلح: یکی از نقاط ضعف بتن، پوسته پوسته شدن و کنده شدن و تغییر شکل دادن در اثر تردد و فشار زیاد است که به مرور زمان رخ می دهد. برای رفع این نکته ی منفی باید بتن در تمام ابعاد تقویت شود. سیمان عنصری ست که ما را به این هدف می رساند و اگر به مقدار 350 تا 400کیلوگرم به بتن اضافه شود ، بتن کاملا تقویت و اصطلاحا مسلح می شود و میتوان از آن در کفسازی بتنی استفاده کرد.

9- کفسازی بتنی با استفاده از میلگرد: میدانیم بتن بر خلاف مقاوت فشاری بالا مقاومت کششی اندکی داردف برای بهبود مقاومت کشش بتن از میلگرد استفاده میشود که با این کار انتقال تنشها ی کششی به میلگرد سبب پایداری و حفظ ظاهر بتن در مقابل تغییر شکلها می گردد.معمولا از میلگرد 12 با چشمه 25*25 در کفسازی بتنی استفاده می شود.

مزایای کفسازی بتن
مزایای کفسازی بتن

10- کفسازی با کفپوش بتنی: این نوع کفسازی بیشتر برای معابر کاربرد دارد وبه دلیل سهولت در اجرا همچنین امکان تعمیر آسان با جایگزینی قطعات، بسیار محبوب و پرکاربرد است. نکته ی منفی این نوع کفسازی بتنی نفوذپذیری بالا به دلیل نداشتن پیوستگی و قطعه قطعه بودن اجزا است.

مزایا و معایب کفسازی بتنی

تا اینجا با انواع کفسازی بتنی و کابرد هر کدام آشنا شدیم. میدانیم که هر روش اجرایی و استفاده از هر کدام از مصالح در ساخت و ساز، مزایا و معایبی دارد که باید با شناخت و بررسی آنها بهترین انتخاب انجام گیرد. کفسازی بتنی مزایا و نکات مثبت زیادی دارد که به بر خی از انها عبارتند از :

مزایای کفسازی بتن:

    • استحکام زیاد و نفوذ ناپذیری

    • سازگاری با محیط زیست

    • بالا بودن میزان تراکم

    • قابلیت اجرای عملیات در کمترین زمان

    • هزینه اجرای معقول و به صرفه

    • امکان طراحی های زیبا و متنوع

    • سهولت نگهداری پس از اجرا

معایب کفسازی بتن :

از معایب کفسازی بتنی نیز میتوان به دو مورد زیر اشاره کرد:

    • سطح بتنی به سرعت سرد میشود.

    • سطح ساخته شده با بتن سخت است راحتی کمتری دارد.

نتیجه گیری

در این مقاله از بتن کاور ابتدا توضیح دادیم که چرا باید از کفسازی بتن استفاده کنیم. سپس به نکات مهم در اجرای کفسازی بتن پرداختیم. در ادامه 10 مدل از متداول ترین روش های کفسازی بتنی را توضیح دادیم و در انتها به نکات مربوط به مزایا و معایت کفسازی پرداختیم. در صورتی که در این مورد سوالی دارید، لطفا کامنت کنید.

1 دیدگاه

  • سلام من میخواستم بدونم از کدوم انواع کفسازی بتنی بهتره استفاده کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *