مغزه گیری بتن

مغزه گیری بتن


به این post بتن کاور امتیاز بدهید!

مغزه گیری بتن یکی ازفرایندهای مهم برای دست یابی به بتن های با کیفیت است. همانطور که می دانید بتن یکی از مهم ترین مواد به کار رفته در صنعت ساخت وساز می باشد به همین علت کیفیت و مرغوبیت بتن برای همه ی سازه کاران از اهمیت فوق العاده ی برخوردار می باشد.

 مغزه گیری بتن که به آن کرگیری نیز گفته می شود به عملیاتی گفته می شود که در طی آن یک حفره به شکل استوانه را از بتن جدا می کنند که در حقیقت، این روش برای مغزه گیری ازبتن معمولی به کار گرفته خواهد شد و به وسیله ی دریل های مخصوص که به آن دریل مکانیکی نیز گفته می شودانجام می شود.

در این مقاله از بتن کاور با هدف مغز گیری بتن و اجرای عملیات آن با ما همراه باشید.

هدف از مغزه گیری بتن

چنانچه بخواهید مسیری را برای عبور دادن سیم کشی، لوله و…دربتن به وجود بیاورید از مغزه گیری بتن یا کرگیری بتن استفاده می شود. دربسیاری از سازه های بتنی که نیاز به حفاری دارند نیازبه ابزارهای مخصوص است که باید توسط افراد متخصص به کار گرفته شود.

در سازه هایی که که نیاز به خطوط وسیم تلفن، داکت لوله، اجرای سیستم اطفای حریق، سیم کشی ولوله کشی وغیره دارند، حتما باید کرگیری انجام شود. واترستاپ بنتونیتی BENTONITE WATERSTOP  براساس استاندارد DIN از پلیمرهای لاستیکی و بنتونیت سدیم فعال با خاصیت ارتجاعی بسیار زیاد طراحی و ساخته می شود.

مغزه گیری بتن
مغزه گیری بتن

گاهی برای تست بتن به نمونه برداری نیاز دارید که نمونه توسط مغزه گیری بدست خواهد آمد. به این ترتیب که بخشی استوانه ای شکلی را به عنوان نمونه باید از بتن جدا کرد تا در آزمایشگاه، آزمایش های لازم روی نمونه انجام شود. اسپیسر مینی فیکس یکی دیگر محصولات سایت ما می باشد که در دسته ی اسپیسر ها قرار دارد، برای سازه های سبک کاربرد دارد.

اجزای مختلف دستگاه دریل مغزه گیری بتن

دستگاه مغزه گیری بتن از اجزای مختلفی ساخته شده است. موتور این دستگاه ها در سه مدل وجود دارد.

  • موتورهیدرولیکی
  • موتوربنزینی
  • موتورنوع الکتریکی

یکی دیگر از اجزای آن گیر بکس است که به دوصورت برای افراد اماتور و حرفه ای در نظر گرفته شده است. نوع تک دورآن برای افراد مبتدی مناسب است ونوع چند دورش برای کرگیری های حرفه ای مناسب می باشد.

قسمت دیگر این دستگاه که بوسیله ی آن اکسورهایی مثل مته کر گیر وپیچ مخصوص ثابت سازی دستگاه روی سطح قرار می گیرد، استند یا همان پایه نگهدارنده دریل می باشد. دراین صورت به آسانی می توان از دستگاه استفاده کرد.

ویژگی دستگاه مغزه گیری بتن

دستگاهی که با آن مغزه گیری بتن انجام می شود دارای هسته الماسی است. ناگفته نماند که الماس یکی از سخت ترین مواد است که برای نمونه برداری بتن از آن استفاده می شود.

در بیشتر موارد دستگاههای دریل که برای این  کار ازآن استفاده می شود از فولاد ساخته شده است که نوک انتهایی آن از جنس الماس می باشد.

مغزه گیری بتن
مغزه گیری بتن

انواع دستگاه های دریل

انواع مختلف مدرن درل ها که دربازار موجود است (نوع الکتریکی، نوع بادی، نوع هیدرولیک) تنظیماتی دارند که باعث می شود دستگاه به صورت خودکار، عملیات را انجام دهد. هنگامی که این دستگاه برروی دیوار نصب شود، با چرخش سیصد وشصت درجه، یک قسمت از بتن را به صورت یک دایره از بتن جدا خواهد کرد.

قطر دایره ای که به این ترتیب جدا می شود، به اندازه مورد نیاز در سازه بستگی دارد. بتن جدا شده به شکل استوانه است که قطر این استوانه ها بین 10 میلی متر تا 180 سانتی متر متغییر است.  

  • در هنگام کار با این دستگاه رعایت نکات ایمنی ضروری است.
  • از تمیزی وصاف بودن سطحی که برای مغزه گیری در نظر گرفته شده است اطمینان حاصل کنید، چون این سطوح باید عاری از هرگونه آلودگی باشد.
  • اگر مغزه گیری جهت انجام آزمایش است سعی کنید از وسط سطح این نمونه گیری را انجام دهید.
  • برای نمونه گیری بتن هایی را انتخاب کنید که عمرآن بیشتتر از 14 روز است.
  •  برای انجام آزمایش قطر نمونه باید از 4 اینچ بیشتر باشد و همچنین قطر نمونه باید دو برابر بزرگتر از بزر گترین دانه سنگدانه باشد.

انتخاب دریل مناسب در مغزه گیری بتن

برای هر پروژه دستگاه دریل مناسبی مورد نیاز است. دستگاه های دریل دارای توان ها وکلاس های متفاوتی هستند که همین ویژگیها این دستگاه را برای کارهای متفاوتی مناسب می کند.

دستگاه مغزه گیری آماتور برای سوراخ کاری های محدود استفاده می شود وبرای پروژه ها ی سنگین مغزه گیری وبرش بتن اصلا مناسب نیست زیرا ممکن است که باعث تخریب بتن در هنگام انجام کار شود.

چند نکته مهم در مورد مغزه گیری بتن

هنگامی که می خواهید مغزه گیری بتن را شروع کنید. ابتدا باید تعدادی سوراخ در سطح بتن جهت محکم کردن دستگاه در سطح بتن ایجاد کنید. این سوراخ ها با توجه به نیاز شما می تواند به صورت عمودی یا افقی انجام بگیرد.

توجه داشته باشید نوعی دیگری ازاین دستگاه ها وجود دارد که پایه های آن نیاز به به پیچ کردن به سطح زیرین ندارند بلکه خودش قابلیت محکم شدن را دارند.

قبل از روشن کردن دستگاه لازم است که حتما ازمحکم بودن پایه های آن اطمینان حاصل کنید.

با منتقل کردن خرده های حفاری به سمت بالا مسیر حفاری تمیز خواهد شد. توجه داشته باشید در حین انجام کار به آب نیز نیاز خواهید داشت.

لازم به ذکر است که دستگاه را باید زمانی خاموش کنید که به عمق مورد نیاز برای انجام کار دست یافته باشید. پس از اتمام کار مرحله ی خارج کردن مغزه خواهد بود و اگر عمق حفر شده توسط دستگاه بیشتر از ضخامت سطح مورد نظرباشد، حتما سعی شود که مغزه به همراه مته خارج شود ودر صورتی که این کار امکان پذیر نباشد از ابزارها ی مخصوص که برای این گونه موارد لازم است استفاده کنید.

اجرای عملیات مغزه گیری بتن

عملیات مغزه گیری بتن، هم بر روی بتن غیر مسلح وهم مسلح انجام خواهد شد. بدیهی است که مغزه گیری ازبتن مسلح بسیار مشکل تر و پیچیده تر ازبتن غیر مسلح می باشد. به علت تفاوتی که در نوع بتن وجود دارد این عمل به شکل کاملا تکنیکی و مجزا انجام خواهد شد. مغزه گیری از بتن مسلح، نسبت به بتن غیر مسلح روش های محدودتری دارد و همچنین نیاز به زمان طولانی تری نیز خواهید داشت.

نکته: مهم است که تمام نمونه ها را عمود برسطح انتخاب کنید.

مغزه گیری بتن
مغزه گیری بتن

مقاومت بتنی که درسطح قرار دارد کمتر از بتنی است که در کف قرار گرفته است بنا براین در زمان مغزه گیری به آن توجه کنید.

در موقع استفاده از دستگاه دریل توجه داشته باشید که از داغ شدن بیش ازحد مته خود داری کنید هرچه مته داغ تر شود رنگ آن نیز قرمز تر خواهد شد. سرعت کار مجاز بر مته با سرعت گردش موتور، باتوجه به نوع مته انتخاب شود تا بر کار آیی مته افزوده شود.

از اتصال بین مته و دستگاه اطمینان حاصل کنید.

جنس مواد خنک کنننده نیز باید با جنس مصالح  وجنس مته تناسب داشته باشد.

مغزه گیری در بتن های غیر مسلح ومعمولی باروش های مختلفی انجام می شود.

اسکن بتن قبل ازمغزه گیری بتن :  این کار بیشتر برای شناسایی مواد فرو مغناطیس مثل آهن وفولاد کاشته شده در بتن و همچنین جهت شناسایی مجراهای پلاستیکی انجام می شود و بیشتر به دو صورت امکان پذیراست.

مغزه گیری بتن
مغزه گیری بتن

اسکن فرو مغناطیس : رادارنافذ زمین  یکی دیگر از تکنولوژی ها‌ی پیشرفته می باشد که در حال حاضر بسیار مورد استفاده قرار می گیرد که دقت آن بسیار بالا می باشد. ما می توانیم در فاصله زمانی کوتاه عمل اسکن را چند بار انجام دهیم. استفاده از این روش نسبت به استفاده از روش استفاده از اشعه ایکس بهتر است ونتیجه‌ی آن نیز زودتر مشخص می شود.

 برای انجام این کار نیاز به افراد ی است که مهارت کافی در این زمینه را داشته باشند زیرا مغزه گیری در بتن مسلح باید طوری انجام شود که به میلگردهای آن هیچ آسیبی نرسد وهمچنین از قسمتهایی که دارای مجرای الکتریکی مثل خطوط برق می باشد نمونه برداری انجام نشود.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *