آزمایش مقاومت نفوذ در بتن

آزمایش مقاومت نفوذ در بتن


5/5 - (1 امتیاز)

آزمایش مقاومت نفوذ در بتن یکی از روش های موثربرای تعیین مقاومت نسبی بتن  است. یکی از عواملی که بر استحکام ودوام بتن تاثیر دارد نفوذ نا پذیری بتن درمقابل آب خوردگی، عوامل جوی، تخریب کننده های سایشی وفرسایشی و…. است.

در این مطلب از سایت بتن کاور با بررسی آزمایش مقاومت نفوذ در بتن با نکات مهمی آشنا خواهید شد. نفوذ پذیری بتن نشان دهنده ی میزان آب،هوا ومواد دیگری که ممکن است به داخل بتن نفوذ کند وباعث تخریب بتن ها  شود به همین دلیل آزمایش های مختلفی برای نفوذپذیری بتن مطرح شده است. سخت کننده پودری HARDTOP 66 محصولی تک جزیی است که به روش خشکه پاشی روی بتن تازه پاشید میشود.

کفپوش سیمانی TOP CEMENT 33 یکی دیگر از محصولات از سایت بتن کاور است. پودر سخت کننده کف بتنی جهت ایجاد سطوح بتنی یکدست و صیقلی با مقاومت مکانیکی بالا به منظور مقاوم سازی در برابر  سائیدگی ضربه و … مناسب می باشد.

آزمایش مقاومت نفوذ که به آن تست نفوذ میله نیز گفته می شود، تست غیر مخرب بتن است. این آزمایش برای تعیین میزان نسبی بتن به کار گرفته می شود.بعضی ازعوامل یر نفوذپذیزی بتن تاثیر دارد که شامل نسبت های اختلاط، مصالح به کار رفته در بتن وعمل آوری وجایگیری بتن می شود. نسبت آب به سیمان ضمن آنکه بر مقاومت بتن تاثیر دارد بر نفوذ پذیری بتن نیز نقش عمده ای ایفا می کند.

آزمایش مقاومت نفوذ در بتن
آزمایش مقاومت نفوذ در بتن
  • الیاف پلیمری پرو پیلن PPF612 خواص بتن را از جهت کاهش ترک خوردگی ناشی از جمع شدگی و تحمل ابساط و انقباضهای حرارتی بهبود می بخشد. این محصول را می توانید هم اکنون از بتن کاور تهیه کنید.

نفوذ پذیری بتن با توجه به اندازه ونوع سنگدانه ها نسبت به میزان آب به سیمان تعیین می شود. سنگدانه های درشت به علت داشتن حفره هایی در بین سنگدانه ها خاصیت نفوذ پذیری بیشتری دارنداما سنگدانه های متراکم با میزان تخلخل کمتر قابلیت نفوذ پذیری کمتری دارند.

مصرف بیش ازحد آب، دانه بندی وشکل ذرات ومقدار آب به کار رفته در آن بر میزان نفوذ پذیری بتن موثر است.

  • توجه : افزودنی قوام دهنده بتن VISCO C22 محصول دیگری از بتن کاور است که شما عزیزان میتواید هم اکنون از بتن کاور تهیه کنید.

وجود روزنه ها وحفره های موجود درمخلوط بتن باعث افزایش نفوذ پذیری بتن می شود. چنانچه عمل آوری بتن در مراحل اولیه صورت بگیرد قابلیت نفوذ پذیری بتن کاهش می یابد.

توجه داشته باشید که در سازه های بتنی حجیم وقتی که درزهای انبساطی در نظر گرفته می شود. باید سعی شود بتن ریزی بین درزها باید به صورت پیوسته اجرا شود. در صورت نیاز به درزهای انبساطی باید تدابیرلازم اندیشیده شود. برای بدست آوردن بتن های با کیفیت باید از مخلوط هایی با نسبت های اختلاط مناسب استفاده شود.

تجهیزات لازم برای آزمایش مقاومت نفوذ در بتن

آزمایش مقاومت نفوذ جزء آزمایشهای غیر مخرب بتن است. این آزمایش ها را برای دست یابی به میزان مقاومت نسبی بتن انجام می شود. البته میزان به دست آمده به این روش تقریب خواهد بود.

آزمایش مقاومت نفوذ در بتن
آزمایش مقاومت نفوذ در بتن

درسیستمی که برای این منظور در نظر گرفته شده است دستگاه طوری طراحی شده است که با قدرت زیاد ناشی از انفجار ،میله را به داخل بتن وارد می کنندو سپس قسمت بیرون مانده میله از بتن را اندازه گیری خواهند کرد ومقدار آن را به عنوان مقاومت نفوذی بتن می توان در نظر گرفت.     

معروفترین وسیله ی که با آن می توان به اندازه گیری مقاومت بتن پرداخت ویندسور نامیده می شود.

این آ زمایش اولین با در آمریکا در سال 1960 گسترش پیدا کرد. برای انجام دادن برای این آزمایش  به وسایل زیر نیاز داریم.

  • سوزن فولادی
  • دستگاه انفجاری
  • گیج کالیبره شده
  • سوزن ویندسور چون عمق سختی را تقرببا در حدود 50 میلی متر اندازه گیری می کند: ، به همین دلیل کمتر تحت تاثیر وضعیت رطوبت سطح وتاثیر کربناسیون قرار می گیرد. ویژگی مهم اندازه گیری با این روش عمق نفوذ میله فلزی یا سوزن به داخل بتن سخت شده است.

انواع روشهای انجام آزمایش مقاومت نفوذ در بتن

روش سوزن نفوذ: این روش  برای بتن با مقاومت های بالای  28 مگاپاسکال استفاده می شود که درآن سوزن فولادی با قطر59/3 میلی متر با دستگاهی به داخل بتن وارد می شود. که باعث می شود حفره ای به عمق 6/7 میلی متر ایجاد می شود.

روش میله نفوذ : وسیله ی که دراین روش استفاده می شود به آن میله ویندسور هم گفته می شود، درآن میله ای فولادی را بر روی سطح بتن شلیک خواهد شد. با توجه به مقاومت بتن میزان نفوذ میله تقریبا 20 میلی متر تا40 میلی مترممکن است تغییر ک

در واقع نوک سوزن طوری طراحی شده است که برای فرو رفتن دربین سنگدانه وسیمان ومحکم باقیماندن در جای خودش مناسب است.

آزمایش مقاومت نفوذ در بتن
آزمایش مقاومت نفوذ در بتن

سوزن نقره ای رنگ: این نوع سوزن برای بتن های معمولی به کار گرفته می شود که طول آن 79.5 میلی متر است و قطر 7.94 میلی متر است و به اندازه ی 6.35 میلی متر قطر آن و به اندازه ی9 14.2 میلی متر  طول آن درانتها کاهش پیدا می کند.

سوزن طلایی رنگ: این نوع سوزن قطر و طول آن ثابت است وبیشتر برای بتن سبک کاربرد دارد. قطر سوزن طلایی رنگ  7.94 میلی متر و طول آن 79.5 میلی متر است.

ناگفته نماند که سوزن ها در قسمت انتها یی به شکل پیچی هستند و یک غلاف پلاستیکی دارند که برای قرار گرفتن سوزن در دستگاه از آن استفاده می شود.

چناچه دستگاه را به خوبی تنظیم کنید می تواند دو نیرو وارد کنند. نیروی پایین که معمولا برای بتن هایی با مقاومت تقریبا 26 مگاپاسکال به کار میرود و همچنین نیرو استاندارد که برای بتن های با مقاومت بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

آزمایش مقاومت نفوذ در بتن
آزمایش مقاومت نفوذ در بتن

دستگاه را روی قالبی که برروی سطح قرار دارد نگه دارید. برای انجام این کار تقریبا سه سوزن پیشنهاد میشود. پس از نیرو وارد کردن به سوزن، قالبی را که سوزن درون آن قرار دارد را از روی سطح بردارید بعد از پاک کردن سطح بتن، صفحه ای روی سطح بتن قرار خواهد گرفت.

 کلاهک درجه بندی شده که سوزن به آن پیچ شده است وارتفاع بیرون مانده ازسوزن ها، توسط گیج اندازه گیری  می شود. اگر از سه سوزن استفاده می کنید برای اندازه گیری ارتفاع سوزنهای بیرون مانده از یک وسیله ی مکانیکی که توسط کارخانه سازنده تولید شده است استفاده کنید.

پس از آزمایش لازم است که سوزن ها را خارج کنید البته اثر جای سوزن مثل سوراخ کوچک در روی آن باقی خواهد ماند.

آزمایش مقاومت نفوذ در بتن وارتباط ان با طول بیرون مانده سوزن ویندسور

نکته ی مهم این است که مبنای اندازه گیری مقاومت فشاری، با اندازه ی نفوذ سوزن به داخل بتن ارتباط دارد.

طبق تحقیقات و نتایج آزمایشگاهی  رابطه ی خطی میان طول بیرون مانده از سوزن ومقاومت فشاری بیان شده است.

آزمایش مقاومت نفوذ در بتن
آزمایش مقاومت نفوذ در بتن

روشن است که نوک سوزن هم در بین سنگدانه وهم در ماتریس سیمان نفوذ کرده وتحت تاثیر خاصیت هر دو ماده قرار خواهد گرفت. درنتییجه خاصیت سنگدانه های درون بتن برنتیجه آزمایش ها تاثیر خواهد داشت. تعیین رابطه ی میان نفوذ ومقاومت آن در مقابل مقاومت فشاری بتن، با مقدارونوع سنگدانه ها ارتباط مستقیم دارد.

 نکته ی قابل توجه این است که برای مقاومت فشاری یکسان، بتن ساخته شده با سنگ دانه نرم نفوذ میله بیشتری، نسیت به سنگدانه سخت دارد.

آزمایش مقاومت نفوذ برای تعیین زمان گیرش مخلوط بتن بستگی به آب، نوع ومقدار موادسیمانی یا دیگرمواد افزودنی دارد.

به طور کلی زمان گیرش  اولیه بتن، موقعی است که سیمان شروخ به سفت شدن می کند وانعطاف پذیری خود را از دست می دهد. زمان گیرش نهایی زمانی است که بتن به طور کامل سفت شده باشد.

زمان گیرش اولیه وزمان گیرش نهایی زمانی قابل تعیین است که میزان مقاومت نفوذ به ترتیب برابر با 3.5مگا پاسکال و27.6 مگا پاسکال باشد.     

  آزمایش هدایت الکتریکی در نفوذ پذیری بتن

استفاده از خواص الکتریکی این ماده، یکی از روشهایی است که برای تعیین مقدارنفوذ پذیری بتن است. این آزمایش بتن را می توان چند بار هم بر روی یک نمونه اجرا کرد. این آزمایش در حین فرایند هیدراتاسیون نیز قابل اجرا می باشد

1 دیدگاه

  • سلام ببخشید یه سوال. با استفاده از آزمایش مقاومت نفوذ در بتن میتونیم مقوامت نسبی بتن رو بفهمیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *