چسب بتن اپوکسی

چسب بتن اپوکسی


5/5 - (2 امتیاز)

چسب بتن اپوکسی یکی از محصولات شیمیایی است که پیوند بسیار قوی بین ملات تازه و بتن سخت شده به وجود می آورد. سازه های بتنی در طی سال ها به دلایل مختلفی ممکن است فرسایش پیدا کنند و یا به علت وارد آمدن فشار و نیروش کششی آن شکننده شوند. برای رفع این مشکلات و ترمیم سازه ها استفاده از چسب های بتنی پیشنهاد می شود.

زیرا چسب اپوکسی ضمن ترمیم سازه ها باعث استحکام بیشتر سازه ها می شود. در این مطلب از سایت بتن کاور با چسب بتن اپوکسی بیشتر آشنا خواهید شد.

 قدرت چسبندگی این محصول حتی بیشتر از مقاومت کششی خود بتن می باشد. چسب بتن اپوکسی در حین سخت شدن مقداری رطوبت را درون خودش تحمل می کند ولی هنگامی که کاملا سخت شد لایه ای آب بند را تشکیل می دهد. چسب بتن اپوکسی EP65 هم یکی از محصولات پرفروش بتن کاور است که برای خرید آن می توانید از سایت ما اقدام کنید.

در این محصول با کاهش حجم روبه رو نیستید ولایه ای که تشکیل می دهد بدون تنش و هموار است و بیشتر در تعمیر بتن و در درزهای مختلف استفاده می شود.

چسب بتن اپوکسی و موارد مصرف این محصول

این چسب همان طور که از اسمش پیدا است برای اتصال بتن، ملات و نصب سنگ در داخلی یا خارج سازه کاربرد دارد. از این چسب ها برای سطح های تمیز و مستحکم مثل موزائیک، آجرهای لعابدارسرامیکی و سنگی، فولاد و کاشی و همچنین انواع سنگ خراش ها می توان استفاده کرد.

چسب بتن اپوکسی

از دیگر کاربرد های این چسب:

  • ترمیم پایه های بتنی پل ها و کانال های آب
  • هنگام که بخواهید قطعات فلزی را به بتن متصل کنید.
  • ساخت مخازن بتنی آب و مایعات دیگر
  • برای آب بندی بتن

ویژگی های چسب بتن اپوکسی

این چسب ها در بسته بندی هایی با وزن مشخص در بازار موجود می باشد که دارای ویژگی مهم زیر می باشد:

  • با رطوبت کنار می آید.
  • انقباض پیدا نمی کند.
  • همچنین دارای قدرت و مقاومت زیادی است.
  • دوام و استحکام آن بسیار زیاد است.
  • در برابر واکنش های شیمیایی کاملا بی تاثیر است.

چسب بتن اپوکسی در مدت 7 روز کاملا سخت می شود. وزن آن 1485 کیلوگرم در هر متر مکعب است. سخت شدن آن به تدریج اتفاق می افتد. مثلا در دمای 40 درجه سانتی گراد در مدت 1 ساعت و در دمای 25 سانتی گراد در مدت 2.5 ساعت کارایی دارد.

طریقه استفاده از موارد مصرف چسب بتن اپوکسی

ابتدا باید سطح را کاملا تمیز کنیم. گرد و خاک، شیرابه سیمان، سخت کننده ها کف، چربی، قیر و گریس و …، حتما قبل از چسب گذاشتن باید تمیز شود تا آن قسمت برای چسب کاری آماده شود. شیرابه ها و بتن های نامناسب و شکننده را خراش دهید و با عملیات شن پاشی و زخمه زدن، آن را به سطحی سفت تبدیل کنید تا بتوانید چسب را استفاده کنید. اگر سطح بتن آغشته به روغن قالب بتن اشباع شده باشد باید کاملا تراشیده شود.

چسب بتن اپوکسی

گاهی اتفاق می افتد که مجبور می شوید، بتن آلوده را به طور کامل خراب کنید وسپس از چسب اپوکسی استفاده کنید زیرا برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب نیاز به سطوح کاملا تمیز دارید.

نحوه استفاده از چسب بتن اپوکسی

برای استفاده کردن ابتدا باید این چسب را آماده کنید. شما در ابتدا همه محتویاتی که در ظرف کوچک تر قرار دارد و به بخش واکنش گر معروف می باشد را درون ظرف بزرگ تر که درون پایه قرار دارد مخلوط کنید و بعد با استفاده از کاردک سفت و یا دریل آن را کاملا هم بزنید تا مخلوط یکنواخت و یک دست تهیه شود. سپس مورد استفاده قرار دهید، لازم به ذکر است که مخلوط کردن این چسب تقریبا 3 دقیقه طول می کشد.

چسب بتن اپوکسی

نکته قابل توجه به آن این است که هرگز به فکر رقیق کردن این مخلوط نباشید زیرا کیفیت آن کاهش پیدا می کند. بعد از آماده شدن چسب کارتان را به کمک یک قلم موی کوتاه و یا ماله و یا کاردک بر روی سطح صاف شروع به استفاده از چسب اپوکسی کنید.

توجه داشته باشید که بعد از این که لایه اول را بر روی سطوح قرار دادید، با توجه به شرایط، مدت زمانی باید سپری شود تا شما بتوانید پوشش رویی آن را انجام دهید. مدت لازم برای استراحت دادن لایه اول معمولا 60 دقیقه در دمای 25 درجه و 45 دقیقه در دمای 40 درجه می باشد که در این مدت استراحت هم باید چسب اپوکسی را کاملا تمیز نگه دارید.

چسب بتن اپوکسی و نحوه ی نگهداری آن

این محصول باید در ظرف های دور از تابش مستقیم خورشید قرار بگیرد. اگر دمای هوای خیلی گرم باشد باید در جایی که تهویه هوا وجود دارد قرار بگیرد. اگر شرایط ذکر شده را در نگهداری این محصول به کار نگیرید حتما چسب دچار آسیب می شود. این محصول شیمیایی را به دور از دسترس بچه ها و یا کودکان قرار دهید زیرا باعث آسیب رساندن به چشم و پوست می شود.

بخار این محصول باعث آسیب رسانی بر روی پوست و چشم می شود. اگر بنابر هر دلیلی این تماس ایجاد شد، پوست و چشمانتان را کاملا بشویید. در هنگام استفاده از این چسب سطوح را با آب خیس کنید و یک ورق پلی ایتلن روی آن قرار دهید. البته می توانید این کار را با عمل آوری بر روی سطوح انجام بدهید.

نکته قابل ذکر و مهم که اگر به آن توجه نشود باعث ترک خوردگی و شکستن ملات در سازه ها می شود این است که اندود کردن ملات و سنگ فرش با چسب اپوکسی حتما باید انجام شود. بهتر است در هوای سرد اندودکاری را انجام ندهید، چون گیرش در هوای سرد خیلی کم می باشد. لازم به ذکر است که تا هنگامی که (چسب) خشک نشده باشد شما می توانید آن را با حلال تمیز کنید ولی اگر چسب خشک شده باشد، برای تمیز کردن آن از سوزاندن و ضربه زدن هم می توانید استفاده کنید. این چسب ها کاملا استاندارد است و کیفیت خوبی نیز دارند.

موارد کاربرد چسب بتن اپوکسی

سازه هایی که آسیب می بیند باید به خوبی ترمیم شوند تا مقاومت آن ها به حالت اول بازگردد. پس چسب اپوکسی برای ترمیم اسکله ها و پل ها و دیگر سازه های بتنی مورد استفاده قرار می گیرد. چسبندگی این چسب بسیار بالاتر از دیگر چسب ها است و همین علت باعث استحکام و دوام سازه های آسیب دیده می شود و گزینه بسیار مناسبی برای پیوند دادن بتن جدید به بتن قدیم محسوب می شود.

چسب بتن اپوکسی
چسب بتن اپوکسی

چسب بتن اپوکسی بر پایه رزین اپوکسی اصلاح شده، تولید شده است که دارای مقاومت مکانیکی و چسبندگی فوق العاده می باشد. مقطع ترمیم شده از مقاومت خوبی برخوردار خواهد بود.

موارد استفاده چسب اپوکسی عبارت اند از:

  1. پر کردن ترک هایی که در سازه های بتنی ایجاد شده است.
  2. قابلیت تزریق در همه ترک ها را دارد.
  3. بتن های ترک خورده را می توان با چسب اپوکسی به خوبی ترمیم کرد.
  4. مشکل نشست ها و منافذ، نفوذ آب را هم می توانید با این چسب ها رفع کنید.

انوع چسب بتن اپوکسی

این چسب های بر اساس ساختار و مدل به سه نوع زیر تقسیم بندی شده است:

  1. چسب بتن اپوکسی: این چسب به دو صورت آب دوست و معمولی در بازار یافت می شود که خاصیت چسبناکی آن فوق العاده می باشد و بدون هیچ گونه حلالی می توان از آن استفاده کرد.
  2. چسب بتن لاتکس (پلیمری): این نوع چسب به صورت امولوسیون پلیمری و بر پایه کوپلمیر رزین آکربلات، در کارخانه تولید شده و به بازار عرضه می گردد. افزودنی های ضد قارچ و آب گریز و ضد کف و … رانیزمی‌توان به این ترکیب اضافه کرد.
  3. چسب بتن استخری: این نوع چسب ها برای آب بندی در استخرها، کشتارگاه ها و کارخانه های لبنیات و صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.
  4. چسب کاشت میلگرد: این چسب ها در هنگام سخت شدن خاصیت جمع شدگی ندارد وبه همین دلیل اتصال مصالح ساختمانی با آن به خوبی صورت می گیرد؛ زیرا سریع سخت می شود و مقاومت شیمیایی و مکانیکی آن هم زیاد می باشد. این چسب خمیری شکل است که بدون حلال هم می توان از آن استفاده نمود.

معمولا چسب های بتن را به دو صورت مایع و پودری در بازار می توان یافت. نوع مایع آن نیاز به ترکیب با آب ندارد، مگر آن که غلظتش زیاد باشد و شما بخواهید آن را با آب رقیق کنید، بیشتر اوقات شیری رنگ است. هنگامی که این چسب خشک می شود خاصیت غیر نفوذی زیادی دارد. و بعد از آن با هیچ مایع دیگری ترکیب نمی شود.

نوع دیگری از چسب به صورت پودری در کارخانه تولید می شود. برای درست کردن این چسب باید به نسبت معین شده با آب ترکیب شود. این نسبت ممکن است بر اساس موارد مصرف تغییر کند. نسبت های ترکیب بر روی بسته بندی ها نوشته شده است و به رنگ های سفید و خاکستری در بازار یافت می شود واین نوع چسب در بسته بندی های پلاستیکی و کاغذی قرار دارند.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *