تغییر مقاومت بتن

تغییر مقاومت بتن


5/5 - (1 امتیاز)

تغییر مقاومت بتن چیست و چرا اهمیت دارد که عوامل موثر بر آن را بشناسیم؟ بتن یکی از پراستفاده ترین مصالح ساختمانی است که امروزه نه تنها در ساختمان بلکه در بسیاری از موارد دیگر کاربرد دارد.عوامل متعددی در تشکیل و ساخت این ماده سخت یعنی بتن وجود دارد. همین عوامل باعث شده که تفاوت های زیادی در انواع بتن پدیدار شود، ازجمله مخلوط کردن،عمل آوری،جای دادن و غیره که در نهایت سبب ساخت نمونه ها و جزئیات دقیقی از روش آزمایش های آنها می باشد.

تغییر مقاومت بتن برای ساخت و ساز از اهمیت خاصی برخوردار است.و دلیل آسان بودن قابل آزمایش و اندازه گیری بتن همین مقاومت خاص در برابر دیگر سایر خواص است.

✅توجه! برای خرید ژل میکروسیلیس رو بتن کاور حساب باز کنید!

تغییر مقاومت های بتن سبب پیدایش چندین مقاومت شده مانند مقاومت فشاری که به مراتب از بقیه بسیار جایگاه بالاتری دارد.

قبل از شناخت عوامل باید بدانید مقاومت مورد نیاز بتن چیست؟!

به ظرفیت باربری مورد نیاز ساخت یک سازه یا عضوهای بتنی مقاومت مورد نیاز بتن میگویند. که طبق یک سری استاندارد های مهندسی و مربوط  میتوان آن را به خوبی شناخت.

در ساخت اولیه بتن دو عامل مهم و حائز اهمیت وجود دارد که نقش مهمی را در تغییرمقاومت بتن اجرا میکند. مقاومت بتن یک نشان کلی از کیفیت این محصول می باشد.

تغییر مقاومت بتن با آزمایشاتی که برو روی آن قرار میگیرد انجام میشود. که این آزمایش ها هم حاصل ترکیبات شیمیایی ، نحوه ساخت و شرایط محیط نگهداری سیمان است که تاثیر خود را روی مقاومت بتن نشان می دهد.

 همچنین انواع مقاومت وجود دارد از جمله : مقاومت کششی ، مقاومت فشاری ، مقاومت خمشی .

که در هر حالت آن سیمان است که نقش متفاوتی در افزایش یا کاهش مقاومت بتن ایفا می کند.

حال بپردازیم به بررسی 8 عامل در تغییر مقاومت بتن . با بتن کاور همراه باشید.

تاثیر مصالح بر مقاومت بتن

در تغییر مقاومت بتن مطلبی که حائز اهمیت است یکنواختی خواص بتن در روند تولید است. پس باید کنترل دقیقی روی مصالحی که در روند ساخت مورد استفاده قرار میگرد داشته باشید.

حال مصالحی که نیاز به کنترل دارند را بررسی میکنیم.

در تغییر مقاومت بتن از مصالحی از جمله سیمان ، سنگدانه،آبو مواد افزودنی استفاده میشود.

سیمان یکی از مهم ترین مصالح به حساب می آید ، زیرا یکی از شایع ترین علل ضعف بتن است.

یکی دیگر از مصالح که تاثیر زیادی در تغییر مقاومت بتن دارد سنگدانه ها هستند.باید دانه بندی آنها توسط افراد کاربلد مورد بررسی قرار بگیرد.هرگونه تغییر اضافی یل کمی موجب در تغییر مقامت بتن میشود.

آب و مواد افزودنی هم دو عامل پایانی هستند.که نکته مهم درآن انتخاب آب مناسب است، البته آب قابل اشامیدن هم میتواند موثر باشد ولی این آب است که روی مقاومت ،دوام وزمان گیرش بتن تاثیر بسزایی دارد. و اما مواد افزودنی که اگر درست انتخاب شوند، تاثیر بسیار مفیدی را روی تغیر مقاومت بتن خواهد داشت.استفاده زیاد ازآن بیهوده بوده و حتی ممکن زیان بار باشد.

عمل آوری بتن، چگونگی ساخت و تاثیر آن بر مقاومت

در عمل آوری بتن باید کار های زیادی را رعایت کرد تا به نتیجه دلخواه خود برسید. در اینجا انواع آن ها را نام می بریم.

  • عمل آوری عادی
  •  روش آب بندی سطح بتن
  • تاثیر دما
  • نقش بلوغ بتن
  • عمل آوری با بخار
  •  موثر بودن چگونگی ساخت

همانطور که گفته شد،اینکه چه راه و روش هایی را در ساخت در نظر بگیرید به شما در تغییر مقاومت بتن کمک میکند. مثال بسیار پرکاربرد آن یکنواختی مقاومت بتن است، یکنواختی مورد توجه ترین عامل نسبت به دیگر عوامل اشاره شده می باشد.

  • دقت زیاد در توزیع مصالح که بر تغییر مقاومت بتن موثر است.
  • روش و مدت زمان اختلال که بر تغییر مقاومت بتن اثر گذار است.
  • تأثیر حمل و ریختن بتن بر تغییر مقاومت بتن
  • و عمل آوری بتن در تغییر مقاومت بتن

نمونه گیری و آزمایش در تغییر مقاومت مصالح

همانطور که از اسم آن پیداست آزمایش های فشاری برای ارزیابی بتن طراحی شده اند. مغزه های بتن سخت شده را گرفته و آنها را آرمایش میکنند. هرچند نتایج آزمایش بر روی نمونه های نسبتا کوچیک انطباق کاملی بر تغییر مقاومت بتن در سازه ندارد،ولی باید انجام گیرد تا بحث کنترل کیفی رعایت شود.

حداقل آزمایشی که ضروری است و باید صورت گیرد سه آزمایش در روز است. و برای ارزیابی نتایج مقاومت و تطبیق معیارهای طراحی در سازه‌های بزرگ از روش آماری استفاده میکنند. محدوده سنی نمونه ها برای آزمایش 7 تا 28 روز تعیین می شود.

توجه! مطلب واتراستاپ چیست واقعا کاربردی است! از دست ندهید!

شکل، اندازه نمونه ها و شرایط انتهایی و تاثیر بر تغییر مقاومت بتن

  •  شکل و اندازه نمونه ها و تاثیرشان بر تغییر مقاومت بتن

قطعا آزمایش ها و مقاومت بتن بستگی به نوع نمونه و ابعاد آن دارد. معمولا روی استوانه یا مربع  آزمایش صورت میگیرد که از شرایط و نگهداری خاصی برخوردار است.

حال شکل درصد مقاومت نسبت به طول یک استوانه که نمونه های 28 روزه مورد بررسی قرار گرفته ان را بررسی میکنیم.

  •  بتن حاصله و شرایط انتهایی

احتیاط شرط آزمایش هست ، و از آنجا که بتن حاصله از آزمایش اهمیت مقاومت خاصی دارد، در جریان آزمایش احتیاط حکم میکند که طبق دستورالعمل باید عمل کرد.

  • قائم بودن محور نمونه
  • نمونه داخل دستگاه بدون خروج از مرکزیت
  • سطوح انتهایی علاوه بر آماده بودن باید بر محور عمود باشد.

تاثیررطوبت و دما در تغییر مقاومت بتن

  • رطوبت و دما در تغییر مقاومت بتن

آزمایش ها در شرایط خاص هم مورد بررسی قرار میگیرند از جمله این ها به رطوبت که تاثیر محسوسی رو مقاومت دارد میتوان اشاره کرد. در رطوبت مقاومت چیزی حدود 20 تا 40 درصد کاهش پیدا میکند.

دما: به صورت معمول آزمایش بر روی مقاومت بتن در دمای محیط صورت می گیرد. پس میتوان گفت دما تاثیر زیادی روی مقاومت ندارد.

  • سرعت و تغییر مقاومت بتن

سرعت بارگذاری با افزایش مقاومت بتنی رابطه مستقیم دارد. هرچه سرعت بارگذاری بیشتر شود، مقاومت نمونه بتنی هم افزایش پیدا می کند.

محققین نشان داده اند بتن در طول عمر خود با بارگذاری مرحله ای طولانی مدت زمان حدود 70 % بار نهایی حاصل شده از آزمایش های تحت سرعت بارگذاری استاندارد را تحمل کند.

  •  گیرداری جانبی بر تغییر مقاومت بتن

فرق بین بتن محدود شده با بتن محدود نشده در این است که بتن محدود شده در تمام سطوح جانبی ، نیروی بسیار بزرگ تری نسبت به بتن محدود نشده تحمل میکند. این مطلبی است که در تغییر مقاومت بتن اهمیت دارد. شکلی در قسمت پایین قرار دادیم که تحت عنوان افزایش تنش محوری با افزایش گیرداری جانبی است.

تغییر مقاومت بتن
تغییر مقاومت بتن

نکاتی درباره دلیل شکست بتن و مقاوم سازی آن

در طول مراحل ساخت بتن در بین آن فضاهای خالی در خمیر آن ایجاد میشود که دارای ترک های ریز در ناحیه انتقال خمیر و سنگدانه درشت است. این شکست تحت تاثیر تنش های وارده بسیار پیچیده است و با تنش وارد تغییر میشود.

بررسی دو حالت کشش و حالت فشار در شکست:

در حالت کشش تک محوری انرژی نسبتا کمتری برایشروع و رشد ترک‌ها در خمیر نیاز است. انتقال سریع بین ترک ها و ارتباطشون باهم بین سیستم ترک ها باعث شکستگی می شود. و اما در حالت فشار شکست نمونه با شکنندگی کمتری نسبت به حالت کشش همراه است، زیرا انرژی لازم برای تشکیل و گسترش ترک‌ها در خمیر سیمان بیشتر خواهد بود.

حال بهتر است بپردازیم به مقاومت پس از تغییر مقاومت بتن :

بتن نه تنها در مقابل تنش های وارد شده بر آن عملکرد نشان می دهد بلکه به چگونگی ترکیب عوامل موثر بر تخلخل اجزای مختلف بتن وابسته است. که شامل خواص و نسبت های مصالح تشکیل دهنده بتن ، درجه تراکم آن و شرایط عمل آوری بتن است.

با اینکه واکنش واقعی بتن به تنش اعمال شده ، در نتیجه کنش پیچیده مابین عوامل مختلف است ، به منظور تسهیل درک موضوع ، تحت سه رده بررسی می شوند

  • مشخصات و خواص مصالح
  • پارامتر های آزمایشی
  • شرایط و روش عمل آوری

عوامل زیادی هستند که بر روی مقاومت بتن تاثیر بسزایی دارند از جمله مشخصات مصالح ، نسبت آب به سیمان ، میزان هوا در بتن ، نوع سیمان ،‌سنگدانه ها ،‌آب اختلاط و مواد افزودنی. در مورد عمل آوری رطوبت و دما و درجه حرارت پیش تر گفته شد.

1 دیدگاه

  • سلام دیگه چه نکاتی درباره دلیل شکست بتن و مقاوم سازی آن وجود داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *