مکمل بتن چیست؟

مکمل بتن چیست؟


5/5 - (3 امتیاز)

انواع مکمل بتن مواد افزودنی هستند که به بتن اضافه می شوند تا خواص فیزیکی آن را بهبود ببخشند. مکمل های بتن شامل مواد مختلفی از جمله ژل های میکروسیلیس، دوغاب سیلیسی و … می شوند. در بتن کاور هم دو محصول بسیار پرفروش و کاربردی به نام مکمل بتن الیافی JS504F و مکمل بتن JS504 ارائه می شود. مکمل های بتن (Supplementary Concrete Materials) بر اساس نوع مواد تشکیل دهنده ی خود مشکلات به وجود آمده در بتن را رفع می کنند. از این طریق کیفیت بتن تولید شده را افزایش می دهند. برخی از مکمل های بتن مانند روان کننده ها به منظور کمتر کردن چسبندگی بتن استفاده می شوند. بنابراین با رفع مشکل اصطکاک بتن کار با آن راحت تر انجام می شود. در ادامه این مطلب بتن کاور می خواهیم به معرفی انواع مکمل های بتن و کاربرد آن ها بپردازیم. همراه ما باشید.

خرید و قیمت مکمل بتن

برای خرید انواع مکمل بتن می توانید روی بتن کاور حساب باز کنید. قیمت مکمل بتن بستگی به این دارد که شما از چه نوع مکمل بتنی در پروژه خود استفاده می کنید. نکته مهم در خرید مکمل بتن توجه به کیفیت محصول است. در صورتی که برای خرید مکمل بتن نیاز به مشاوره رایگان دارید، می توانید از کارشناسان بتن کارو کمک بگیرید. محصولات مکمل بتن شرکت ما بر اساس استاندارهای لازم از جمله  ISIRI 6047- ISIRI490  BS EN 12390-8  – BS EN 1881-122 – ASTM C1202 – ASTM C494 تولید می شوند.

انواع مکمل های بتن

گفتیم کار مکمل های بتن بهبود دادن کیفیت بتن است. برخی از مکمل های بتن مثل ضدیخ بتن در فصول سرد مورد استفاده قرار می گیرند. اگر در فصول سرد از این مکمل بتن استفاده نکنیم، بتن حالت یخ زده پیدا می کند. افزودنی ها و ژل های بتن هم از دیگر انواع مکمل های بتن محسوب می شوند. در ادامه می خواهیم در خصوص هر کدام از این مکمل های بتن به تفکیک توضیح بدهیم.

مکمل بتن الیافی JS504F

حالت فیزیکی مکمل بتن الیافی ژل (دوغاب غلیظ) است. میزان یون کلر در این محصول تقریبا رو به صفر میل می کند. مکمل بتن الیافی در تراک میکسر یا هنگام ساخت بتن به بچینگ اضافه می شود. این محصول تمامی استاندارهای لازم را دارا می باشد. مکمل بتن الیافی برای افزایش دوام بتن در سازه های حجیم مورد استفاده قرار می گیرد. هم چنین دیگر کاربرد این محصول در خصوص ساخت سازه هایی است که در معرض یون های مخرب شیمیایی قرار دارند. وجود مواد واترپروف در این محصول بتن را بسیار نفوذ ناپذیر کرده، دوام و پایداری  آن را افزایش می دهد. وجود الیاف در مواد تشکیل دهنده این مکمل بتن باعث می شود مقاومت خمشی و کششی آن زیاد شود.

مکمل بتن JS504

مکمل بتن غیرالیافی یا همان مکمل بتن JS504 هم در شکل فیزیکی خمیری مانند برای فروش ارائه می شود. این محصول یکی از پرفروش ترین محصولات مکمل در بتن کاور است. مکانیزم عملکرد این محصول، واکنش با ماده ی هیدروکسید کلسیم آزاد شده حاصل از هیدراسیون سیمان است. مکمل بتن JS504 حاوی مواد واترپروف بتن است. به همین دلیل هم بسیار نفوذ ناپذیر است و دوام و پایداری ترکیب نهایی را بسیار افزایش می دهد. میزان مصرف این محصول بستگی به پروژه شما دارد. اما پیشنهاد ما در بتن کاور دوز مصرفی بین 5 الی 9 درصد است.

مواد افزودنی بتن

مواد افزودنی بتن در طرح اختلاط معمولا یا بر روی مقدار آب و خواص آن در بتن یا بر مصرف سیمان و خواص آن متمرکز هستند. مواد افزودنی بتن، موادی شیمیایی یا طبیعی هستند که به منظور اصلاح برخی از نقاط ضعف بتن و بیشتر متمرکز بر میزان مصرف و خواص آب به آن اضافه می شوند. این مواد با توجه به کاربرد شان ممکن است در مرحله تهیه مخلوط بتن در طرح اختلاط بتن وارد شوند یا در زمان حمل به مخلوط بتن تازه اضافه گردند و یا در لحظه بتن ریزی به بتن تازه اضافه گردند. گاهی نیز مواد اصلاحی بر روی سطوح بتنی سخت شده استفاده میگردند.

انواع محصولات مکمل بتن برای فروش

مواد افزودنی بتن از نظر کاربرد و قابلیتهایی که به بتن اضافه یا در آن اصلاح میکنند به انواع زیر تقسیم میشوند:

    • روان کننده ( نرمال، فوق روان کننده،ابر روان کننده)، موجب افزایش کارایی بتن میگردند.

    • آب بند کردن بتن، به عنوان فیلر به آب بند شدن بتن کمک میکند.

    • کاهش نفوذپذیری، با کاهش مصرف آب در طرح اختلاط بتن فضاهای خالی حاصل از مصرف آب را کاهش داده و نفوذپذیری بتن کاهش می یابد.

    • کاهش ترک، ترکهای ناشی از انقباض بتن ناشی از مصرف آب در هیدراسیون سیمان در بتن را کاهش میدهد.

    • مواد حباب زا، در ایجاد بتن متخلخل و نفوذ پذیر استفاده می شوند.

    • ضد یخ، مانند ضد یخ مانع یخ زدن آب موجود در طرح اختلاط بتن میشود.

مزایای استفاده از مکمل بتن

هریک از انواع مکمل بتن که درباره ی آن ها صحبت کردیم، مزیت های خاص خود را دارند. مثلا مکمل بتن الیافی کاربردهای مختلفی دارد. معمولا از این مکمل برای افزایش استحکام سازه ها استفاده می شود. استفاده ازمکمل های بتن به طور کلی باعث افزایش کیفیت بتن می شود. به صورت خلاصه اگر بخواهیم در مورد مزایای استفاده از مکمل بتن توضیح بدهیم باید به موارد زیر اشاره کنیم:

    • افزایش کارایی و روانی بتن

    • کاهش نسبت آب به سیمان

    • افزایش مقاوت در محیط های قلیایی

    • تغییر در زمان گیرش بتن ( زودگیر یا دیر گیر)

    • کاهش احتمال یخ زدگی

    • کنترل ترک های سازه

    • افزایش مقاومت و باربری

    • افزایش کارایی و سرعت بالای کار درنتیجه صرغه جویی در زمان و نیروی کار

    • کاهش نیاز به مراقبتهای پس از بتن ریزی و عملیات کیورینگ و کاهش هزینه های مربوطه

    • اطمینان از عملکرد مناسب مخلوز بتن در طول فاصله حمل و کاهش هزینه ها از بابت بتن مرجوعی

    • افزایش اطمینان از پمپاژ مناسب بتن و حذف احتمال گرفتگی لوله پمپ بتن

    • امکان بتن ریزی در هوای سرد و پیشبرد پروژه در روزهای سرد

مکمل بتن
مکمل بتن

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *