عوامل تخریب بتن

عوامل تخریب بتن


5/5 - (2 امتیاز)

مهم ترین عوامل تخریب بتن چیست؟ چطور می توان از تخریب بتن جلوگیری کرد؟! بتن یکی از ماده های سیمانی است که طی فرایند های مختلف و خاصی با استفاده از ترکیبات چسبنده تولید می شود. انواع مختلفی از بتن برای اهداف مشخص شده ای ساخته می شوند که از جمله آنها میتوان به بتن پیش ساخته، بتن سبک، بتن معمولی، بتن آماده، بتن سنگین،بتن سبک،بتن خود ترمیم و … اشاره کرد. در این مطلب از بتن کاور قصد داریم به معرفی عوامل تخریب بتن بپردازیم. همراه ما باشید.(توجه! استفاده ی به جا از افزودنی های بتن مانند ژل میکروسیلیس می تواند به جلوگیری از تخریب بتن کمک کند. برای مشاوره خرید انواع افزودنی های بتن می توانید روی کمک مشاورین بتن کاور حساب باز کنید.

علل تخریب بتن چیست؟

بتن که یکی از پرکاربردترین مصالح در صنعت ساخت و ساز به حساب می‌آید که مواد اصلی سازنده آن شامل سیمان آب و سنگدانه ها است. با پیشرفت چشمگیر تکنولوژی در صنایع مختلف از جمله صنعت ساخت و ساز و به کارگیری دستگاه های پیشرفته در فرایند ساخته بتن باعث شده که این ماده مقاومت و دوام بسیار بالایی از خود نشان دهد به گونه‌ای که در شرایط آب و هوایی مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

عوامل تخریب بتن
عوامل تخریب بتن

قیمت مناسب بتن در مقایسه با سایر مصالح باعث شده که بتوان آن را راحت خریداری کرد و آن را تبدیل به یکی از مهم‌ترین  مصالح در ساختمان ها کرده است.

همانطور که گفته شد انواع مختلفی از بتن در بازار موجود است که هر کدام از قابلیت های مخصوص به خود را دارند و برای مصارف خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. مهمترین مسئله ای که تولیدکنندگان بتن باید به آن بسیار توجه کنند مقاومت آن است.

طبیعتاً برای افزایش مقاومت و استحکام در سازه های مختلف استفاده از بتن ضروری است اما همین که بتن می تواند به دلایل مختلف مقاومت اولیه خود را از دست داده و تخریب شود. عوامل مختلف در فرسودگی و تخریب بتن نقش دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

1. عدم طراحی صحیح و اجرای نامناسب سازه

تمامی مراحل ساخت یک سازه و مقاوم سازی آن از طراحی تا اجرا باید بر اساس رعایت کردن دقیق استاندارد ها اصول لازم صورت بگیرد و در کنار آن نیز به مشخصات فنی توجه شود. عدم توجه و اجرای طراحی های غلط و ناقص برای یک سازه در آینده مشکلاتی همچون تخریب بتن را در پی خواهد داشت. محیط آب و هوایی باید اجرا و ساخت و ساز های بتنی مختلف متفاوت و مخصوص به خود را داشته باشد.

عوامل تخریب بتن
عوامل تخریب بتن

مهارت افراد در فرایند بتن ریزی جهت ساخت سازه های بتنی از نکات دیگر ساخت سازه های بتنی است به گونه ای که کوچکترین خطا در هنگام ساخت آن باعث تخریب تدریجی بتن در آینده خواهد شد.

2. تخریب ناشی سیکل انجماد و ذوب

آب و هوای سرد به دلیل یخ زدگی و ذوب مداوم آب درون بتن باعث تخریب آن شده شرایط زیر در این امر موثر هستند:

* سازه مداوم در شرایط  سیکل و ذوب باشد

*  خلل بتن موجود به  هنگام یخ زدگی از آب اشباع بالای ۹۰ درصد باشد.

3. واکنش های قلیایی به وجود آمده در بتن

واکنش های قلیایی سنگدانه ها به دو صورت مختلف واکنش قلیایی سیلیکا و واکنش قلیایی کربنات شناخته می شوند که برای هر یک  تعریف خاصی وجود دارد که به آن خواهیم پرداخت.

واکنش قلیایی سیلیکا: هنگامی که هیدروکسید پتاسیم سینک های سنگدانه ها با یکدیگر در بتن واکنش دهند ماده ژله ای مانند تولید شده که این ماده در اثر جذب آب نبست و باعث ایجاد درد و ترک خوردگی روی سطح بتن میشود.

واکنش قلیایی کربنات: این واکنش زمانی رخ می دهد که بین گروه خاصی از سنگ های آهکی و عنصر های موجود در سیمان واکنش رخ داده و این واکنش باعث انبساط بتن شده و ترک خوردگی و آسیب به سطح بتن را در پی دارد.

4. آسیب های ناشی از پدیده کاویتاسیون

این پدیده زمانی اتفاق می افتد که هنگامی که جریان آب با سرعت بالا به صورت نامنظم و ناپیوسته به سطح جریان برخورد کند به گونه‌ای که این ناپیوستگی در مسیر جریان باعث شده آب سطح جریان را بالا بکشد و باعث ایجاد مناطق فشار منفی شده و حباب هایی از بخار آب ایجاد میگردد.

زمانی که این هوا به پایین دست جریان حرکت کنند می ترکند و اگر این ترکیدگی مجاور یک سطح بتنی قرار گیرد، یک ناحیه ضربه‌ای فشار بالا دور اطراف یک منطقه بسیار کوچک در روی سطح ایجاد می شود. ضربات قدرتمندی از این دست می تواند ذرات بتن را جابجا باز تشکیل ناپیوستگی گردد که آسییب گسترده‌تر در اثر پدیده کاویتاسیون را در پی خواهد داشت.

5. عوامل تخریب بتن : نفوذ نمک ها

همانطور که می‌دانید را به مقدار زیادی املاح وجود دارد که  تبخیر این آبها باعث  ایجاد نمک هایی در سطح بتن شده که قرارگیری این نمک ها بر روی روزنه های موجود در بتن  و کریستاله شدنشان،  باعث آسیب  به بدنه بتن و تخریب آن می‌شود. علاوه بر آن این نمک ها باعث افزایش سرعت خوردگی و زنگ زدگی ارماتورها میشوند.

عوامل تخریب بتن
عوامل تخریب بتن

6. حمله های کلریدی

زمانی که کلرید بتن از حد مجاز(6 کیلوگرم) بیشتر شود خوردگی کلریدی به وجود می آید. این واکنش در واقع واکنشی الکتروشیمیایی است که در اثر آن آرماتوردرون بتن تخریب و همچنین لایه های پیرامون آرماتور نیز صدمه بسیاری می بیند. هوای اطراف بتن باعث ورود کلرید ها به داخل آن می شود. اضافه کردن افزودنی های کلرید نیز می‌توانند شرایط ورود کلرید را به درون بطن فراهم کند.

به طور کلی کلرید ها از طریق دو روش سطحی و عمقی باعث خوردگی بتن می شوند عوامل بسیاری در آن دخیل هستند که از آنها می توان به غلظت یون کلرید، نقاط کاتدی و آندی، وجود الکترولیت و  روند اکسیژن رسانی به نقاط کاتدی اشاره کرد.

7. عوامل دیگر تخریب بتن

به جز عوامل گفته شده عوامل بسیار زیاد دیگری نیز باعث صدمه و تخریب بتن میشود که در سالیان اخیر شناخته شده است. بعضی از این عوامل مشخصات مخصوص به خود و کاربردهای بسیار موضعی دارند که از جمله آنها می توان اثرات مخرب چربی ها  بر کف بتن کشتارگاه ها، مواد اولیه در کارخانه ها و کارگاه های تولیدی، صدمه های حاصل از عوارض مخرب فاضلاب ها و …. اشاره کرد.

2 دیدگاه

  • برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علت تخریب بتن چطوری باید اقدام کنم و با شما در تماس باشم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *