آب بندی استخر

آب بندی استخر


5/5 - (26 امتیاز)

آب بندی استخر یکی از مهم ترین مواردی است که قبل از راه اندازی آن باید انجام دهیم. سیمان یکی از پرکاربردترین مصالح اجرایی در ساخت استخر بوده و به طبع بسیار نفوذ پذیر است. آب بندی استخر با چسب بتن یکی از بهترین روش ها است. بنابراین آب بندی استخر مسئله مهمی بوده که سازندگان استخرهای عمومی، تفریحی و شخصی باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند. افزودنی های آب بند کننده ی استخر ممکن است لزوما برای نفوذپذیری مورد استفاده قرار نگیرند. اما در هر صورت از تاثیرات جانبی این مواد متراکم کردن و کاهش نفوذپذیری است. مصالح مختلفی برای آب بندی وجود دارند مثلا نفوذگر بلورساز پودری که تولید بتن کاور است، با نفوذ در بتن و ساخت بلور باعث آب بندی می شود. شما می توانید از انواع مکمل بتن هم برای آب بندی استخر استفاده کنید.

استفاده از مصالح مرغوب و مناسب در کنار وجود شیوه‌های اجرایی فنی بدست افراد مجرب دو فاکتور اصلی در اجرای فرایند صحیح آب بندی استخر می‌باشد. در صورتی که این فرایند بدون در نظر گرفتن دو معیار ذکر شده انجام شود در آینده نه چندان دور تعمیر خرابی‌های استخر هزینه‌های دو چندانی را بر دوش شما تحمیل خواهد کرد. در ادامه از این مقاله همراه بتن کاور باشید تا مواد آب بندی استخر ، مراحل آب بندی استخر، آب بندی استخر با ایزوگام، معرفی محصولات آب بند کننده استخر، علت نفوذ آب به لایه‌های زیرین استخر، شیوه‌های آب بندی استخر با ترکیبات متفاوت و حتی هزینه های آب بندی استخر را با هم بررسی کنیم.

اهمیت آب بندی استخر

آب‌بندی استخر بسیار مهم است چراکه در طول زمان، آب به دلیل فشار و حرکت‌های خود، می‌تواند از نقاط مختلفی از استخر نشت کند. این نشت آب، علاوه بر اینکه باعث هدر رفتن آب می‌شود، می‌تواند باعث آلودگی آب و کاهش کیفیت آن شود.

در صورتی که استخر به درستی آب‌بندی نشده باشد، احتمال تاثیر منفی بر روی سازه استخر و دیگر قسمت‌های آن نیز وجود دارد. به طور مثال، نشت آب می‌تواند باعث خرابی سیستم تهویه‌ مطبوع یا الکتریکی استخر شود و به هزینه‌های اضافی برای تعمیرات و نگهداری منجر شود.

مواد آب بندی استخر

اگر در مورد مواد آب بندی استخر سوال دارید باید بگوییم که افزودنی‌های بتنی، مانند محصولات آب‌بندی بتن و ژل میکروسیلیس، می‌توانند به عنوان محصولات بسیار کاربردی در آب‌بندی استخر مورد استفاده قرار بگیرند. این مواد آب بندی استخر را می توانید از بتن کاور تهیه کنید.

برای استفاده از این نوع افزودنی‌ها، معمولاً باید به دقت دستورالعمل تهیه، مخلوط کردن و استفاده از آن‌ها را دنبال کرد. علاوه بر این، می‌توانید با توجه به نوع افزودنی بتنی، برخی از نکات زیر را در نظر بگیرید:
یک روش آب بند کردن استفاده از چسب بتن است. یکی از بهترین محصولات بتن کاور در این زمینه چسب بتن G70 است. چسب بتن ضد آب برای ساز هایی که در مجاورت جریان آب، رطوبت قرار دارند به کار برده می شود.

ژل میکروسیلیس معمولاً به عنوان یک پوشش آب‌گریز بر روی سطح استخر اعمال می‌شوند.
برای بهبود کیفیت آب بندی استخر باید از ژل میکروسیلیس در بتن ( با میزان استفاده 5 تا 8 درصد سیمان مصرفی) استفاده کرد. با داشتن الیاف مخصوص، این محصول علاوه بر بهبود عملکرد آب بندی، باعث افزایش مقاومت کششی و پیشگیری از ترک خوردن بتن نیز می‌شود.

محصولات آب بندی استخر
محصولات آب بندی استخر

قبل از اعمال این پوشش، باید اطمینان حاصل شود که سطح استخر کاملاً خشک و تمیز است.
در هر دو حالت، برای تضمین کیفیت و عملکرد مناسب، باید دقیقاً به دستورالعمل تهیه و استفاده از افزودنی بتنی اطلاعات داشته باشید و به دقت عمل کنید.

 

مرحله آب بندی استخرتوضیحات آب بندی
استفاده از ژل میکروسیلیس در آب بندی مقدار استفاده از این ژل 5 تا 8 درصد وزن سیمان مصرفی در بتن می‌باشد.
استفاده از واتراستاپ در نقاطی که آب تحت فشار عبور می کند. در مرحله بعد باید از واتراستاپ استفاده کنید. نوار های واتراستاپ تولیدی بتن کاور از گرانول‌های مرغوب و استاندارد تهیه شده است. می توانید برای آب بند کردن استخر در جای مناسب از این محصول استفاده کنید.
استفاده از میانبلت‌های پلاستیکیاین ست شامل یک عدد لوله pvc ، ۲ قرقره، ۲ مخروطی، یک عدد استاپر ساده و دوعدد استاپر لبه دار می‌باشد.
استفاده از پرایمر قیری پایه آبعدم استفاده از این محصول باعث نفوذ اسیدهای مضر به داخل سازه، زنگ زدگی، انبساط میلگردها و در نتیجه ترک خوردگی کوچک می‌گردد.

علت نشت آب به لایه‌های زیرین استخر

استخرمانند مخزنی بزرگ، حجم قابل توجهی آب را در خود جای داده و در جهت حفظ کیفیت و افزایش عمر سازه باید آب بندی استخر را بگونه‌ای انجام دهیم که همه قسمت‌ها و سطوح استخر ازجمله لبه‌ها، کف و دیواره‌های استخر بطور کامل در برابر نم و رطوبت نفوذ ناپذیر باشند. از آن جایی که هدف از ساخت استخر، نگهداری آب است پس جلوگیری از نشت آن اهمیت بسیاری دارد. نشت آب و رطوبت به کف یا دیواره‌های استخر ممکن است به قسمت‌های سازه‌ای استخر یا قسمت‌های تجهیزاتی و لوله کشی استخر مربوط باشد. بهتر است حداقل هر شیش ماه یکبار استخر خود را در همه سطوح کف و دیواره از لحاظ نفوذپذیری آب بسنجید.

نشت آب استخر از طریق سازه

در این نمونه نشت عمده آب به کف استخر در پی ایجاد ترک‌های کوچک و بزرگ صورت می‌گیرد. این نشت می‌تواند به دلایل ضعف در شیوه‌های اجرایی و مهندسی یا عدم برخورداری مصالح مصرفی از کیفیت مطلوب باشد. مهم‌ترین این دلایل به شرح موارد زیر است:

• چرخه‌های ذوب و انجماد که ضخامت پوسته کف استخر را تغییر می‌دهد.

• فشار وارده از سوی منابع آب‌های زیر زمینی به پوسته کف استخر.

• نشست کف استخر با گذر زمان در پی کاهش منابع آب زیر زمینی، جابجایی خاک، بتن ریزی نامناسب در کف استخر و… .

• عدم اجرای آب بندی استخر تحت نظر مهندسی استانداردهای ملی.

• حرکات پوسته زمین در پی زمین لرزه.

نشت آب استخر با منشا خرابی و درز لوله کشی یا اتصالات

نشت آب از طریق سیستم ‌های لوله کشی و دیگر اتصالات یکی از مسائلی بوده که امروزه بدلیل خرابی‌هایی که در سطوح استخر منجر می‌شود، مورد توجه قرار گرفته است. نشست آب از این راه به شیوه‌های متنوعی صورت می‌گیرد، برای نمونه ممکن است درزهای ایجاد شده در لوله‌های آبکشی قرار گرفته در کف زمین یا سوراخ‌های ایجاد شده در کناره‌های چراغ‌های قرار گرفته در دیواره استخر موجب نشت آب شوند. دیگر موارد نشت آب از طریق اتصالات می‌توان موارد زیر را شرح داد:

• ترک خوردگی و سوراخ شدن لوله های انتقال آب کف استخر در پی زمین لرزه، فشار یا ساییدگی.

• لرزش پمپ‌های قرار گرفته در کف استخر ممکن است باعث ایجاد ترک‌های کوچک در کف استخر و به طبع نشت آب شوند.

• مبدل‌های تثبیت کننده دمای اب، دستگاه‌های تصفیه کننده آب و… از جمله موارد دیگری هستند که احتمال نشت آب را افزایش می‌دهند.

مراحل آب بندی استخر

1. استخرها و مخازن آب با بتن معمولی امکان حفظ و ذخیره آب به مدت طولانی را ندارند؛ بنابراین برای افزایش نفوذ ناپذیری و آب بندی استخر بهتر است از ژل میکروسیلیس الیاف‌دارJS600-F در تهیه بتن مصرفی استفاده کنید. مقدار استفاده از این ژل 5 تا 8 درصد وزن سیمان مصرفی در بتن می‌باشد. این محصول در کنار آب بندی استخر با داشتن الیاف مخصوص، باعث افزایش مقاومت کششی و کاهش میزان ترک خوردگی کف استخر می‌شود.

2. در قسمت‌های قطع بتن که آب تحت فشار به سادگی از آن عبور می‌کند، حتما از نوار های واتراستاپ PVC استفاده کنید . نوار های واتراستاپ تولیدی این شرکت از گرانول‌های مرغوب و استاندارد تهیه شده و توسط دستگاه‌های اکسترودر در مدل‌های تخت جهت درزهای سرد قطع بتن و مدل‌های حفره دار جهت درزهای انبساطی در انواع ضخامت و عرض متنوع تولید می‌شود.

آب بندی استخر

 

آب بندی استخر

3. برای نگه داشتن سیستم قالب بندی دیواره‌ها شما نیاز به استفاده از بلت دارید. برای آب بندی سوراخ های ایجاد شده ناشی از بلت‌ها، بهترین گزینه استفاده از میانبلت‌های پلاستیکی جهت آب بندی استخر می‌باشد.این ست شامل یک عدد لوله pvc ، ۲ قرقره، ۲ مخروطی، یک عدد استاپر ساده و دوعدد استاپر لبه دار می‌باشد.

قبل از بتن ریزی این ست را بدون استاپرها اجرا کرده و پس از بتن ریزی و باز کردن قالب‌ها، اقدام به خروج مخروطی‌ها می‌نمایید، به این شکل یک فضای مخروطی شکل در دو طرف سوراخ در انتهای لوله باقی می‌ماند. سپس استاپر ساده را داخل لوله میان بلت قرار داده و به داخل لوله هدایت کنید. در مرحله بعدی دو عدد استاپر لبه دار را در هر طرف لوله فرو کرده و فضای باقی ‌مانده در دو طرف لوله را می‌توان با استفاده از محصول گروت GROUT GRT 100 یا ترمیم کننده ویژه این شرکت پرداخت نمایید.

عدم استفاده از میانبلت پلاستیکی جهت آب بندی استخر باعث نشت آب شده و اصلاح آن بسیار پرهزینه می‌باشد. این شرکت درکنار محصولات افزودنی و نوار های واتراستاپ ، در واحد تزریق پلاستیک اقدام به تولید ست کامل میانبلت پلاستیکی می‌نماید.

4. جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت خاک واملاح اسیدی مجاور به داخل دیواره سازه ، توصیه می‌شود که از پرایمر قیری SEAL 1400 استفاده کنید. عدم استفاده از این محصول باعث نفوذ اسیدهای مضر به داخل سازه، زنگ زدگی، انبساط میلگردها و در نتیجه ترک خوردگی کوچک می‌گردد.

با انجام دادن این 4 مرحله می‌توانید به سادگی و با هزینه کم هر نوع استخر، تصفیه خانه، کانال‌های انتقال آب یا هر نوع مخزن آب را آب بندی کنید . در صورتی که این مراحل را انجام ندهید بعد‌ها جهت آب بندی استخر با هزینه‌های تخصصی و پرهزینه روبرو خواهید شد.

آب بندی استخر با ترکیبات نانو

ترکیبات نانو به حالت چسبی و شیری رنگ بوده و به راحتی می‌توان از آن‌ها جهت آب بندی استخر، سرویس‌های بهداشتی، سونا، جکوزی و… استفاده نمود. باید توجه داشت که جهت اتصال قوی تر این محلول بهتر است سطح هدف کاملا صاف، بدون حفره و عاری از هرگونه رسوب، جلبک و گرد و غبار باشد.

ترکیبات نانو در حالت اولیه شیری رنگ بوده و پس از اجرا و خشک شدن به صورت کاملا بی رنگ دیده می‌شوند. ترکیبات آب‌گریز نانو در برابر نفوذ نم و رطوبت به‌عنوان عایق مطلوبی عمل کرده و در برابر تغییرات دمایی، اسیدیته و… بسیار مقاوم هستند.

مزایای آب بندی استخر با چسب نانو

• در برخی موارد امکان اجرای این چسب بر روی سطوح مرطوب وجود دارد.

• با خاصیتی که در ترکیب خود دارد از رشد قارچ، میکروب و جلبک در سطوح استخر جلوگیری می‌کند.

• مقاومت بالا در برابر نیروی فشاری که آب به دیواره‌ها و کف استخر وارد می‌کند.

• در برابر انقباض و انبساط آب در پی تغییرات دمایی بسیار مقاوم است.

• با اطمینان از کیفیت اجرایی و تولیدی این محصول می‌توان عمر آب بندی استخر را تا ۳۰ سال تخمین زد.

در بازار مصرفی چسب نانو با نام چسب آب‌گریز کاشی نیز شناخته شده و با داشتن برتری بسیار زیاد در عایق بندی سطوح نسبت به سایر روش‌ها، هزینه بیش‌تری را باید جهت تهیه این محصول در نظر گرفت.

آب بندی استخر با رنگ و روکش

در این روش آب بندی استخر با کمک ترکیبات پوششی رنگی انجام می‌شود. این روش به دلیل ارزان بودن مصالح اولیه تولیدی، نسبت به سایر روش‌های آب بندی استخر بسیار به صرفه است. ضمن اینکه نباید انتظار بالایی از عمر و ماندگاری این ترکیبات در برابر نفوذ آب و رطوبت داشته باشید.

سطح هدف باید عاری از هرگونه رسوب، جلبک و… باشد و بهتر است جهت اطمینان از این امر قبل از انجام فرایند آب بندی استخر، ابتدا با استفاده از ترکیبات اسیدی اقدام به پاکسازی سطوح استخر کنید. همچنین سطح استخر باید کاملا خشک و عاری از هرگونه گرد و غبار باشد تا رنگ بخوبی به سطح بچسبد.

راهنمای آب بندی استخر

 

راهنمای آب بندی استخر

سطح اجرایی باید کاملا صاف و صیقلی باشد، بنابراین شما باید قبل از شروع فرایند رنگ‌کاری و آب بندی استخر خود ابتدا حفره‌های موجود را ترمیم نموده و اقدام به جدا کردن پوسته‌های باقی مانده از رنگ‌های قبلی کنید، این کار باعث زیبایی نهایی نمای کار شما شده و قابلیت ضد آبی بهتری را به سطح هدف می‌دهد. جهت انجام آب بندی استخر با کمک رنگ و روکش می‌توانیم از سه ترکیب رنگی استفاده کنیم:

1. رنگ سیمانی: این ترکیبات رنگی نسبت به سایر رنگ‌ها بسیار مقرون به صرفه بوده و بر پایه ترکیبات سیمانی رنگی تولید می‌شوند. از مهم‌ترین کاربردهای این محصول می‌توان به استفاده در جهت آب بندی استخرهای بتنی اشاره کرد.

2. رنگ کلردار پلیمری: این رنگ‌ها بر پایه ترکیبات پیچیده شیمیایی تولید شده و با خاصیت چسبندگی بسیار بالای خود‌ به راحتی به سطح هدف می‌چسبند. همچنین در برابر نفوذ آب و رطوبت مقاومت بسیار بالایی به نمایش گذاشته و نسبت به سایر ترکیبات رنگی آب بندی استخر نرم‌تر بوده و در زمینه‌‌های متنوعی کاربرد دارند.

3. رنگ آکریلیکی: این رنگ‌ها به عنوان یکی از روش‌هایی استانداردی سطح استخر شناخته شده و با استفاده از این رنگ جهت آب بندی استخر می‌توانید عمر نفوذناپذیری سطوح استخر را 5-10 سال بیمه‌ کنید.

آب بندی استخر با چسب بتن

اما آب بندی استخر با چسب بتن چطور انجام می شود؟ امروزه چسب‌ بتن کاربرد بسیار مهمی در آب بندی استخرها، جکوزی، سرویس‌های بهداشتی و… داشته که اجرای صحیح این فرایند نیازمند تهیه و تولید چسب بتن با کیفیت مرغوب و پیروی از اصول استانداردی اجرایی است.

چسب بتن از ترکیبات رزینی امولسیونی با خاصیت چسبندگی بسیار بالا تولید می‌شود. در پی اجرای این ترکیب مقاومت فشاری و کششی سطح استخر افزایش یافته و احتمال تشکیل درز و شکاف کاهش می‌یابد‌. چسب بتن در برابر تغییرات دمایی آب بسیار مقاوم بوده و از رشد توده‌های میکروبی و جلبکی در کف استخر جلوگیری می‌کند. از دیگر مزایای آب بندی استخر با چسب بتن می‌توان موارد زیر را نام برد:

• آنتی باکتریال بوده و حاوی ترکیب سمی نیست.

• با چسبندگی بالای خود به راحتی به سطح بتن قبلی می‌چسبد.

• بسیار منعطف بوده و در حالات مختلف قابلیت اجرا دارد.

جهت اجرای چسب بتن، ابتدا باید این محصول را با سنگدانه‌های ریزدانه، ملات پر سیمان و سایر افزودنی‌های روان‌کننده و نگهدارنده مخلوط کرده و سپس به صورت روکش پلاستر در سطوح دیواری و کف استخر بکار برد. رعایت تمامی اصول استانداردی مصالح و نحوه اجرای درست از ایجاد منافذ و تخلخل در بافت چسبی جلوگیری می‌کند‌‌. میزان چسب بتن بکار رفته باید 5-15 درصد وزن سیمان مصرفی باشد و مخلوط حاوی ملات پرسیمان و چسب بتن باید با ضخامت حداقل 2 الی 4 سانتی‌متری بر روی سطح هدف کشیده شود.

آب بندی استخر با ایزوگام

آب بندی استخر با ایزوگام چطور انجام می شود؟ یکی از روش‌های کاربری در جهت آب بندی استخر استفاده از مواد قیرگونی و ایزوگام است. اجرای نسبتا ساده و در دسترس بودن این محصولات سبب کاربرد گسترده این مواد در آب بندی استخر، سونا، جکوزی ‌و… شده است. 

همانطور که گفتیم، آب بندی استخر با ایزوگام به سادگی قابل انجام است.

جهت اجرای ایزوگام، سطح هدف باید کاملا خشک، تمیز و عاری از هرگونه برجستگی یا فرورفتگی باشد تا ایزوگام کاملا به سطح هدف بچسبد‌. بهترین سطحی که ایزوگام قابلیت اتصال بالایی به آن دارد سطوح صاف و پر ملات سیمانی است. جهت اطمینان از عایق بندی سطح استخر بهتر است رول‌های ایزوگام حداقل ۱۰ سانتی‌متر با یکدیگر هم پوشانی داشته باشند و کناره‌های اتصالات کف استخر با کمک قیر اندود شوند.

البته امروزه مهندسین سازه جهت آب بندی استخر، استفاده از سایر روش‌های اجرایی را نسب به استفاده از ایزوگام ترجیح می‌دهند که می‌توان دلایل زیر را برای این امر تعریف نمود:

• ایزوگام در برابر فشار کوچک اشیا نوک تیز مقاوم نیست و به راحتی سوراخ می‌شود.

• ایزوگام نسبت به هزینه بالایی که دارد، طول عمر پایینی در برابر نفوذ آب و رطوبت داشته و از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست.

• انقباض و انبساط آب در پی تغییرات دمایی موجب ترک خوردن ایزوگام می‌شود.

• ایزوگام مصرفی از لحاظ میزان سطح مصرفی و ضخامت مطلوب هزینه زیادی را بر دوش سازندگان تحمیل می‌کند.

• احتمال باد کردن ایزوگام و خرابی کف استخر در پی نفوذ آب وجود دارد.

در این مقاله از بتن کاور انواع روش های آب بندی استخر به همراه مزایا و معایب هر روش بصورت واضح برای شما بیان شد تا با اجرای استاندارد این امر تخصصی از هزینه‌های اضافی در آینده صرفه جویی شود. آب بندی استخر با چسب بتن یکی از بهترین روش ها است که می توانید برای این کار استفاده کنید.

هزینه اجرای آب بندی به موارد مختلف از جمله استفاده از ترکیبات مختلف آب بند کننده، شیوه اجرایی، مساحت استخر و دیگر مشخصه‌های سازه بستگی دارد. برای مشاوره رایگان خرید محصولات آب بندی استخر می توانید با بتن کاور در تماس باشید. 44281150

آب بندی کردن استخر می تواند سازه را از تخریب در امان نگه دارد. همچنین، آب بندی مناسب باعث می‌شود که استخر به طور مداوم تعمیرات کمتری نیاز داشته باشد و عمر استخر را افزایش دهد. از طرفی، استفاده از آب بندی نامناسب می‌تواند باعث نشت آب و خسارت به ساختمان و تجهیزات درون استخر شود. 

  1. ژل میکروسیلس
  2. ترکیبات چسبی نانو
  3. رنگ و روکش‌های پوششی
  4. چسب بتن
  5. ایزوگام و ترکیبات قیری

از جمله محصولاتی هستند که می توان به کمک آن ها آب بندی استخر را انجام داد.

استفاده از ترکیبات آب بند کننده مثل رنگ‌ها، ژل میکروسیلیس، چسب آب بند کننده بتن و… بسیار آسان بوده اما بهتر است اجرای این ترکیبات توسط افراد ماهر و مجرب انجام شود تا از آب بندی استخر با بهترین حالت ممکن و ماندگاری بالا مطمئن شوید. هم چنین در استفاده از مواد آب بند کننده دقت کافی داشت و دستورالعمل های تولید کننده را در مقدار و شیوه استفاده به دقت به کار بست.

جهت آب بندی استخر باید به عواملی مثل قیمت، ماندگاری آب بندکننده، نوع کاربری استخر و… توجه کرد. برای مشاوره رایگان می توانید با بتن کاور در تماس باشید.

3 دیدگاه

  • چسب نانو برای استخر بهترین راه حل برای جلوگیری از نشتی آب و حفظ سطح زیرین استخر است. این نوع چسب با ترکیب های نانوفناوری ایجاد شده و مقاومت بسیار بالایی در مقابل آب دارد. استفاده از این چسب، استحکام و ایمنی استخر را تضمین می‌کند.

  • چسب نانو برای استخر انتخاب عالی است. با این تکنولوژی نوین، می‌توانید ریزش و پوسیدگی را در استخرتان کاهش دهید. این چسب قدرت چسبیدن بالایی دارد و قابل استفاده بر روی سطوح مختلف است. پس از استفاده از این چسب، استخر شما تماماً آب بندی خواهد شد و مشکلات زمینه استخر را بهبود خواهید دید.

  • می‌توان گفت چسب‌های نانو فناوری جدیدی هستند که به دلیل خواص‌شان مورد توجه استفاده‌کنندگان قرار می‌گیرند. چسب‌های نانو برای کاربردهای مختلفی مانند استخرها و محیط‌های مرطوب بسیار مناسب هستند. این چسب‌ها مقاومت و ویژگی‌های آب‌گریزی بالایی دارند و توانایی چسباندن موثری به سطوح مختلف را دارا هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *