گرم کردن بتن

گرم کردن بتن


5/5 - (4 امتیاز)

روش گرم کردن بتن مورد توجه بسیاری از مهندسان راه و ساختمان و سازه کاران قراردارد. زیرا که براستحکام سازه تاثیرمستقیم دارد. پس با راه های مختلف گرم کردن بتن آشنا شوید و بهترین شیوه را انتخاب کنید. در این مطلب از سایت بتن کاور به بررسی روش های گرم کردن بتن خواهیم پرداخت. ( ضدیخ بتن یکی از مهم ترین افزودنی هایی است که برای گرم کردن بتن می توانید از آن استفاده کنید.)

برای گرم کردن بتن کم هزینه ترین و راحت ترین روشی که به شما پیشنهاد می شود؛ این است که دمای آب بتن را افزایش بدهیم. که این منجربه بالا رفتن دمای مخلوط بتن می‌شود. البته همان طور که می دانید گرم کردن بتن در هوای سرد با روش های مختلفی امکان پذیر است ولی اگر بتوانید آب و سنگدانه ها را گرم کنید، دمای کلی بتن افزایش پیدا خواهد کرد.

نکته قابل ذکر در گرم کردن آب این است که چون آب خیلی گرم باعث می شود که بتن زودتر قوام یا به اصطلاح گیرش پیدا کند. شما می توانید آب گرم را 15 تا 20 ثانیه زودتر از اضافه کردن سیمان به آن اضافه کنید. تا بتوانید به نتیجه ی مطلوب دست پیدا کنید.

گرم کردن بتن با ضد یخ

یکی از راحت ترین گزینه هایی که شما می توانید برای گرم کردن بتن از آن استفاده کنید، افزودن مواد ضدیخ به مخلوط بتن است. مواد ضدیخ بتن هم به صورت پودری و هم مایع یافت می شود. این مواد اگر مورد استفاده قرار بگیرد در زمان خیلی کوتاهی گرمای زیادی تولید می کند. ( ضدیخ ملات IH-M و ضدیخ بتن IH-C دو محصول تولیدی بتن کاور در این زمینه است که می توانید برای خرید آن ها از مشاوره رایگان ما استفاده کنید)

گرم کردن بتن

در این ضد یخ ها از نمک های مختلف استفاده می شود. وقتی نمک در آب داخل بتن حل شود، نقطه انجماد آن پایین می آید. با این اوصاف ضد یخ های بتن به دو روش، بتن را گرم می کند:

1- تولید گرما، دمای  مخلوط بتن را بالا می برد.

2- نقطه انجماد آب را تا حد زیادی کم می کند، تا آب به آسانی یخ نزند. ضد یخ پودری حاوی یون های کلرید است؛ که باعث خوردگی آرماتورها در بتن مسلح می شود

گرم کردن بتن و دمای مناسب

دمای آب بتن و میزان گرمای لازم برای بتن به دما و ظرفیت دستگاه مربوط می شود. بتن حجیم معولا با دمای تقریبی 40 الی 60 درجه فارنهایت گرم می شود. بتن های تجاری در هوای صفر درجه با دمای 55 الی 70 درجه گرم می شود. آب این مخلوط ها به وسیله ی افشانک و وارد کردن بخار و متراکم کردن آب، گرم می شود. دمای آب در افشانک به وسیله ی تنظیم کننده دما کنترل خواهد شد.

گرم کردن بتن

نکته: دیگ های تولید بخار یکی از با صرفه ترین وسیله ها جهت گرم کردن آب به مقدار زیاد است؛ که در کمترین زمان ممکن حجم زیادی ازآب را رم می‌ کند.

گرم کردن بتن و ویژگی های دیگ بخار

مخزن هایی که آب در آن گرم می شود حتما باید مجهز به هواکش و لوله سر ریز باشد. لوله های مارپیچی بخار که در مخزن آب وجود دارد؛ می تواند حتی بدون بخار آب را گرم کند. چون بخار متراکم دوباره به دیگ بخار برگشت پیدا خواهد کرد؛ که این امر هم باعث گرم شدن آب مخزن می شود.

گرم کردن بتن و انواع آب گرم کن

  • آب گرمکن های واحدی با مارپیچ های متفاوت: این نوع آب گرمکن با گاز یا نفت سبک کار می کند. سیستم خودکار کنترل دما در آن تعبیه شده است. در این نوع سیستم آب به سرعت گرم می شود. تولید کننده‌ی بخار به تصفیه نیاز ندارند، چون مواد معدنی در دمای بالا، کمتر رسوب پیدا می کند.
  • آب گرمکن های مستقیم: بارزترین ویژگی آن این است که نسبت به کار کرد وسیع آن سطح کمتری را اشغال خواهد کرد. این نوع آبگرمکن ها نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری نسبت به انواع دیگر دارد.
  • ژنراتورها یا تولید کننده های بخار از نوع سریع می تواند،در عرض چند دقیقه در نقطه‌ی سرد بخار تولید کند؛ که باعث گرم شدن هوا می‌شود. سوخت مورد استفاده در آن نیز گاز می باشد.
  • دیگ های بخار بسته دارای چندین لوله آتش است که به صورت خودکار عمل می کند، تشکیل شده است؛ و تقریبا ظرفیت آن 50 تا 300 php است. از سیستم های آتش زا، عایق و کنترل تشکیل شده است. سوخت آن هم از گاز طبیعی بیان شده است.

گرم کردن بتن در هوای سرد و چند نکته مهم

  1. تامین تجهیزات مورد نیاز برای گرم کردن بتن
  2. بررسی دمای هوا و وضعیت بارندگی روز قبل از بتن ریزی
  3. پاکسازی قالب ها و آرماتورها از برف و یخ جمع شده روی آن
گرم کردن بتن

4. لازم است که توجه داشته باشید هر فلزی که با بتن در سازه ها استفاده می شود، دمای آن باید بالای صفر باشد. چون احتمال یخ زند بتن وجود دارد. و در هنگام گرم کردن بتن با شعله قطعات فلزی آسیب نبیند.

  1. هرگز روی بتن یخ زده بتن جدید نریزید.

در هوای سرد توجه داشته باشید که میزان آب بتن از همان ابتدا در بتن کم می‌باشد، تا احتمال یخ زدگی را کمتر کند. و در هنگام ماله کشی روی بتن اگر آب روی آن باقی بماند، یخ می زند. بنابراین یک توصیه دیگر این است که از مواد حباب هواساز استفاده کنید.

چند روش مختلف گرم کردن بتن در هوای سرد

برای گرم کردن بتن نباید از آتش مستقیم استفاده کرد. استفاده از وسایلی که دود تولید می کنند ممنوع می باشد. و همچنین هنگامی که بتن را گرم می کنید توجه داشته باشید که نباید گرم کردن بتن باعث خشک شدن سریع بتن شود،زیرا که باعث دو خسارت جبران ناپذیر می شود:

1- مقاومت آن به وسیله شوک حرارتی کم می شود.

2- جمع شدگی و ترک خوردگی در آن با گرم شدن سرعت بیشتری پیدا می کند.

استفاده از پتوهای عایق که جنس آن می تواند فوم پلی اتیان و پلی پروپیلن باشد. برای پوشش عایق روی بتن می توانید از فوم پلی اورتان استفاده کنید. فوم هاهم می توانند به عنوان عایق روی بتن چسبانده شود.

موادی مثل پشم شیشه، پشم سنگ و الیاف سلولزی برای عایق کردن مناسب نیستند. زودگیر کردن بتن اصطلاحی است که معنای آن این است که بتن فرصت یخ زدن نداشته باشد و زودتر به مرحله قوام برسد.

گرم کردن بتن

تا آنجاییکه می‌توانید از خشک شدن بتن جلوگیری کنید. زیرا باعث می‌شود شوک حرارتی به مخلوط بتن وارد شود؛ که این امر باعث جمع شدگی مخلوط بتن می‌شود ودر نتیجه ازمقاومت بتن کاسته می شود.

لازم به ذکر است؛ که درهوای سرد لایه‌ی بیرونی بتون یخ می زند، ولی به علت واکنش هیدراتاسیونی که در داخل بتن انجام می شود درون بتن گرم است و همین اختلاف دما بین سطح بیرونی و داخلی بتن بر مقاومت سازه ها تاثیر می گذارد و مقاومت و استحکام آن کم می شود.

گرم کردن بتن در دمای پایین و انواع بخاری

  • بخاری سمندری: این نوع بخاری به علت تولید گاز دی اکسید کربن مناسب نیست.
  • بخاری نفتی: این مدل بخاری دودکش دارد و دی اکسید کربن را بیرون می فرستد.
  • استفاده از بخاری گازی و معمولی، پیشنهاد می شود که از این نوع بخاری در صورتی استفاده کنید که دی اکسید کربن به وسیله دودکش خارج شود.
  • هیترهای غیر مستقیم در این سیستم آب گرم از درون لوله ها عبور می کند که این هیتر در فضا های بزرگ کاربرد بیشتری دارد. شما می توانید در این لوله های آب گرم ضد یخ ماشین که همان پروپیلن استفاده کرد تا درون لوله ها یخ نزند.
  • لامپ های حرارتی یا بخاری های برقی معمولا برای گرمایش ستون و سقف ازاین لامپها استفاده می‌شود.

بتن تازه شبیه خمیر است که آب درون آن در دمای صفر درجه سانتی گراد به سهولت دچار یخ زدگی می شود. اما اگر در شرایط مناسب قرار بگیرد کاملا محکم و مقاوم می شود. به همین علت اگر دمای محیط کاهش ویا افزایش پیدا کند، بر کیفیت مخلوط بتن نیز اثر می گذارد.

آب و هوای سرد، درجه اشباع بتن را کم می کند و بتن سفت می شود. و مقدار آب اضافی بتن در هوای سرد به راحتی یخ می زند؛ و ازاستحکام و دوام آن کاسته می شود. هوای سرد به هوایی گفته می شود که میانگین حداقل و حداکثر دمای هوا در سه روز متوالی کمتر از 5 درجه سانتی گراد باشد. و همچنین بهتر است برای گرم کردن بتن هایی که گرفتار رطوبت و یخ زدگی می شود، از مواد حبابی هواساز استفاده کنید.

از مکان های سرپوشیده برای نگهداری بتن استفاده کنید، این کار بیشتر در کارخانه های تولید بتن انجام می شود که البته به وجود آوردن چنین مکان هایی نیازمند هزینه است. که در این صورت استفاده از پوشش های عایق معقول تر به نظر می‌آید.

یک راه دیگر برای گرم کردن داخل بتن این است که لوله هایی را از داخل بتون عبوردهید، وسپس آب گرم را از درون این لوله ها عبوردهید تا بتن از داخل گرم شود. شما می‌توانید برای گرم کردن ازسیم پیچ عایق بندی شده هم استفاده کنید. برای این کار باید سیم پیچ را درون قالبهای مشخصی بگذارید وسپس باعبور جریان الکتریکی با ولتاژ کم بتن را از داخل گرم کنید.

.

1 دیدگاه

  • سلام آیا گرم کردن بتن با ضد یخ روش بهتری نسبت به سایر روش هاست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *